Just Klik!

Monday, December 13, 2010

Nak bela pokok bonsai.....

Sibuknya.... n banyak sungguh cabaran dan dugaan minggu ni. Bergenang air mata ini... Alhamdulillah! dpt juga ku tempuhi segalanya. Semoga minggu seterusnya akan terus berlalu dengan perkara2 yang baik2 je minggu ni.Dah macam2 hal ni.... x sempat nk berfacebook n berblog. Ari nilah baru hati ni tenang setelah  segala masalah yang timbul berlalu pergi..

Skrg ni selalu je tension n pening x pasal2. Sejak seminggu dua ni aku dah fikir nk cari satu hobi yang boleh hilang tension. Aku teringatkan hobi lama...bila tengok pokok2 kt kedai monyok je jarang bersiram... aku nk tanam pokok lah. Tp bukan pokok biasa....pokok bonsai yang di isi dlm pasu2 comel.. dulu aku dah pernah buatpun...waktu rumah lama ada belajar dengan jiran sebelah rumah. Kt sini adalah aku beli satu pokok bonsai masa mula2 duduk sini. Dek kerana sibuk x berapa terjaga. Aku nk jaga elok2 n nk tambah koleksi.

Buat bonsai ni x susah cuma memakan masa sikitlah. Pokok bonsai adalah sesuatu benda yang hidup...jd kenalah bersabar sikit nk bagi pokok tu besar... inilah yang excitingnya menanam dan memelihara pokok ni. Melihat tunas pokok tumbuh dan berkembang tu sesuatu yang sangat indah dan seni.... Lepas tu kena trim dan buang mana2 tunas dan daun yang x dikehendaki dan bubuh baja sebulan sekali... Ikat dan bentukkanya sikit biar serupa dengan pokok besar yang kt tepi jalan, tanam lumut kt bawah pokok tu lagi!... Semua tu mesti kena caranya... biar nampak antik dan cantik...

Bila ya! nk start hobi exciting ni... esoklah.!!! Nanti nk gi tengok pokok2 melati kt tepi sekolah belakang kedai. Ambil beberapa rantingnya n tanam dulu.. Dah berakar nanti boleh bentuk jadi bonsai.
Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...