Just Klik!

Friday, February 25, 2011

Cara Masakan aku......

Aku ni kadang2 ada jugalah blogwaking ke blog2 org, walaupun x selalu...... macam2 info aku dapat.... info pasal life, kerja n macam2 lagi. Ada yang gila2... serius n then.. yang geli2 pun ada.

Pun ada cerita pasal masak memasak dan resepi....  tang nilah aku nk buat cerita kali ni...

Lain tempat  lain cara dan nama masakannya... pun lain orang lain caranya..

Ari tu aku ada masuk satu blog tu.... Wah! dia cerita pasal masak asam pedas. Cara dan bahan2 memang sama ngan aku masak..... tp cili keringnya dia taruh 3 - 4  biji je. So kaler asam pedas tu kuning je. Warna macam masak asam rebus atau asam tempoyak.. Kalau ikut aku, cili kering  tu 15 - 20 biji. Ataupun 2 sudu besar cili giling.

Ada satu blog lagi cerita pasal masak lemak  cili api..... Masak tu dah okey... nampak sedap sangat. Tp resepinya taruh 3 biji cili api je.... xde rasa pedas langsung gamaknya. kalau aku yg masak, mesti taruh cili api tu dalam 12 - 15 biji. Fuh! barulah terangkat power rasa dia!

Apapun itu resepi diorang.... tekak aku ngan diaorang dah tentu x sama.. .

Sebenar-benarnya aku dulu macam diorang jugak..... tp  bila dah kahwin dgn orang Negeri sembilan, aku terpaksa menyesuaikan diri...... Masa baru kahwin, aku gi umah sedara-mara hb.... pedas giler masakan diorang..... tp tahanlah Mulut dan pipi dh rasa kebas ngan kepedasan.... tp kena makan jugak... yalah org baru masa tu..... malu2 lg.

My hb dh tentunyaq makanan kegemarannya adalah asam pedas dan masak lemak cili api.... so mesti ikut citarasa dia....kalau  x pedas, x sedap n x power.... Lama2 aku dh jadi biasa plak ngan pedas2 ni... Anak2 pun dh lali...dh ikut selera myhb le tu. Mana xnya hampir tiap hari mesti ada lauk pedas ngan lomak tu! Favourite lah katakan.... kalau kite x masak lauk tu..... sanggup beli!!! Camne....!!!!!

Semenjak dua menjak ni, bila aku balik kg aku kt Perak..... aku masak le... cara masak aku dah x sama gamaknya sebab tu bapak aku x selera nk makan.... dah x sesuai ngan tekak dia le tu.... sedangkan masa dulu2 aku le yang selalu masak (masa belum berhijrah n berkahwin). Akupun dpt rasa.... citarasa aku ni dh x sama dah....

Itulah alkisahnya........


p/s : Gambar2 tu cuma hiasan( upload kt google image).... mana sempat nk masak la ni..... bzy  sangat!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...