Breaking

Wednesday, April 13, 2011

Bina Minda Anda Untuk Berjaya

Motivasi untuk diriku..... 

Usah bersedih jika anda tidak menyerlah hebat hari ini. Laluan sentiasa terbuka untuk sesiapa saja sampai ke puncak. Inilah matlamat motivasi, iaitu untuk memberikan anda idea serta semangat menggapai kejayaan meskipun anda tidak begitu bagus. Semua laluan seolah-olah telah tertutup buat anda. Serajin manapun anda, anda tidak nampak bagaimana puncak kejayaan itu dapat didaki.

Laluan kedua untuk ke puncak adalah laluan yaang pernah dilalui oleh ramai orang seperti anda. Iinilah mekanisme yang akan membawa anda ke puncak gunung sedangkan anda tiada kaki untuk mendaki. Nampaknya macam mustahil tetapi apakah anda sanggup berubah? Jika ya, anda sentiasa ada harapan untuk ke sana. Jika anda masih gagal walaupun telah kuat berusaha, janganlah berhenti kerana kejayaan anda mungkin selangkah sahaja di hadapan.

Sebagaimana masalah sentiasa membuka peluang, kegagalan adalah tiket untuk berjaya. Macam mana? dengan kegagalan itulah anda tidak mengulangi kesalahan yang sama seterusnya itu adalah petanda kejayaan yang lebih besar apabila berjaya nanti.

Dari Migdam R.A. dri rasulullah S.A.W. "Tidak ada makanan yang dimakan oleh seseorang sesekali tidak, yang lebih baik daripada memakan makanan hasil dari usaha tangannya sendiri. Sesungguhnya Nabi Allah Daud A.S. makan dari usaha tangan baginda sendiri" (Bukhari)
Berfikirlah sebagaimana orang maju berfikir, terus belajar menimba ilmu dalam perniagaan. Jangan matikan semangat ini dengan menceburi perniagaan yang memerlukan modal yang besar, sekali anda gagal seluruh semangat anda akam padam. Sebaliknya berjinak-jinak  dengan alam perniagaan yang kecil-kecil dan selaras dengan minat anda dahulu.

Dari Anas bin Malik R.A. katanya, dia mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda, "Sesiapa yang ingin dimudahkan (Allah) rezekinya atau dipanjangkan (Allah) umurnya, maka hendaklah dia memperhubungkan silaturrahim (hubungan kasih sayang )." (Bukhari)

Jangan sesekali mengabaikan ibubapa,  cari keberkatan  dengan mentaati mereka. Hubungan kasih sayang adalah sebab mengapa rezeki ditambah dan mengapa umur dipanjangkan. Perniagaan yang menjadi boleh bermula dari hal ini.

Bagiku hidup mesti bermatlamat agar kita sentiasa fokus atas perkara yang dilakukan dan tak putus asa. Kalau dah putus asa, matilah jiwa padamlah harapan..... 

  p/s : Post ini adalah untuk anda yang senantiasa bermotivasi macam aku......

1 comment:

Fauzi ahmad said...

saya suka fikiran positif macam ini.

lihat juga blog minda saya

http://cpintrass.com/blog

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...