Breaking

Tuesday, April 26, 2011

Langit Tidak Selalu Cerah.......


Kadang2 apabila mendapat sesuatu , kita menyangka ia bakal menjadi kepunyaan kita buat selamanya. Kadang2 kita berfikiran tiada apa yang mampu menukar perancangan kita kerana di pihak kita ia sudah kita rancangkan dengan teliti. Malangnya kita lupa bahawa hidup ini seperti roda yang sentiasa berputar tanpa mengira waktu rehatnya. Putarannya sentiasa berlaku biarpun kita cuba memberhentikannya. Apabila langit yang cerah tiba2 dilanda hujan makan kita menjadi resah dan muram kerana keinginan kita menjadi luruh.

Kita mungkin melihat kesalahan itu pada awan yang membawa yang membawa hujan tanpa menyedari ianya berlaku kerana itulah sifat alam.begitu juga dengan kehidupan, apabila sesuatu perkara terbantut di tengah jalan, kita jarang sekali melihat kesalahan itu pada diri sendiri krana mata fizikal hanya mampu memandang keluar tanpa cuba melihat ke dalam diri. Hakikatnya kita  juga adalah penymbang utama penghalang kepada cita-cita dan impian kita. Mungkin itulah pengajaran yang selalu kita alpakan. Antara kelemahan yang sering kita remehkan walhal ianya cukup  kuat memberi impak dalam kehidupan kita secara keseluruhannya  adalah mudah kasihan. Baik hati itu satu sikap yang bagus tetapi murah hati itu amat membinasakan. Baik hati bakal membuatkan seseorang itu dihormati kerana sikap prihatinnya itu namun sebaliknya murah hati membuatkan seseorang itu mudah ditindas atau diperlekehkan.

Begitu juga dengan sikap tidak mahu berterus terang. Kita takut melukakan hati orang lain jika kita berkata tidak. kita memendam rasa marah dan sebagainya demi menjaga hati orang lain. Akibat kelemahan diri sendiri, kita akhirnya berada dalam keadaan tertekan dam bermulalah pelbagai masalah dalam hidup.Justeru, kita perlu sentiasa bersedia untuk menghadapi hari cerah kerana langi tidak selalu cerah. Kita perlu menjadi orang yang berani menghadapi pelbagai cabaran. Masalah dan cabaran akan mematangkan diri kita dan akal kita untuk menempuh rintangan dan pancaroba kehidupan.

Inilah rencah kehidupan. Hadapinya dengan tabah...

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...