Just Klik!

Friday, June 17, 2011

Kari Ikan Tongkol


Smlm masak gulai kari.... taruh ikan tongkol. Masukkan juga terung bulat, bendi dan tomato... Woo! peberet aku ni... nasib baik satu family suka gulai ni. Gulai ni simple je..... x belajo mana2 .... buat je, sebab dulu pun mak aku selalu masak.... Kiranya gulai turun-temurun  je le..

Ari ni macam biasa kena gantung periuk.... niaga kt bazaar. Makan lauk kedai je.

Bahan2 :

1 ekor ikan tongkol - bersihkan dan dipotong2
5 biji bendi - dipotong pangkal  dan hujung
1 bji terung bulat - potong baji
1 biji tomato - potong baji
2 biji bawang merah - tumbuk
1 ulas bawang putih - tumbuk
1 cm halia - tumbuk
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari
1/2 cawan air asam jawa
1 cawan air
2 cawan santan pekat
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit daun kari

Cara :

Tumiskan bahan tumbuk. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan air asam jawa. Masukkan serbuk kari sekali. Tumis bahan2 sampai garing. Lepas tu masukkan 1 cawan air dan 1 cawan santan. Masukkan juga terung dan bendi serta ikan tongkol. Masak sampai mendidih. lepas tu masukkan 1 cawan santan lagi. Perasakan juga dengan garam dan gula. Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan tomato sekejap.Bolehlah diangkat dan dihidangkan.

Ok... bye!



Have a nice day! :)

2 comments:

Lia said...

sedapnya.. makan nasi panas2 lak.. yumm..

Wani said...

Bestnya..lepas ni nak cuba la :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...