Just Klik!

Friday, July 15, 2011

Agar-Agar Kacang Hijau


Semalam mengemas laci dapur... dek terperasan ada lipas sekor. Punggah barang2 sikit. Nak kejar lipas ni.... Terperasan kat laci ada  sepeket agar2 yang di simpan dari bulan posa tahun lepas. Lamanya... nasib belum expired lagi. Boleh buat agar2 ni... Nak buat agar2 apa ye!... nampak plak dalam balang kecik tu ada kacang hijau, nak buat bubur x cukup punya... sikit sesangat. Okeylah pulun buat agar2 kacang hijau ajelah... 

Nak kena taruh santan ni.... panggil anak suruh ke kedai jap beli santan. Dah ready on semuanya... berusahalah aku membikin.......

'Agar-Agar Kacang Hijau' yang ntah ape2 ni....

Bahan2 :

1 paket agar stripe
1/2 cawan kacang hijau
2 cawan santan
2 cawan gula
2 helai daun pandan
sedikit pewarna hijau
air secukupnya.

Cara  :

Agar2 di basuh dan direbus sehingga hancur dan tidak bertali lagi. Kacang hijau direbus dengan 2 cawan air sampai  kembang. Satukan kedua2 bahan2 ni. Masukkan gula, daun pandan, santan dan perwarna hijau. Kacau sehingga hampir mendidih. Lepas tu bolehlah diangkat dan dimasukkan kedalam acuan. Sejukkan di dalam peti ais. Bila dah bekukan bolehlah dikeluarkan dari acuan dan dihidangkan. Boleh juga isi dalam loyang dah beku bolehlah dipotong2.
'Selamat makan'

p/s : Kena agak2 sendirilah banyak mana airnya....  kat paket agar2 saya ni ditulis air sebanyak 1400 ml. Apapun , aku kurangkan airnya nanti takut tak keras pulak agar2  ni.


Have a nice day! :)

1 comments:

Lia said...

wah... blh buat menu berbuka nanti ni.. mkn sejuk2 kan..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...