Just Klik!

Thursday, July 14, 2011

Masak Lemak Betik Muda


Kelmarin....... my hubby bawak balik 3 biji buah betik Ada sebiji tu betik muda. Katanya buah betik ni kawannya bagi...... apalagi aku pun teringat masa kecik2 dulu kat kampung. Mak aku buat masak lemak.... emm sedap ni! Hubby pun setuju nak buat masak lemak betik ni. Tapi bukan masak lemak cili api... lemak cara lain pulak. 

Jadi...... aku nak cubalah ni... 

'Masak Lemak Betik Muda'....  resepi mak aku, ringkas je.

Bahan :

Separuh dari sebiji betik muda tapi dah merah kuning isinya.
4 biji cili hijau
2 biji bawang merah
1 helai daun kunyit
12 ekor ikan bilis
1 sudu teh serbuk kunyit
2 cawan santan
1 cawan air
Garam dan gula secukup rasa.

Cara :

Betik di buang kulit dan dipotong nipis.Cili hijau dibelah empat, bawang merah dihiris halus, daun kunyit di carik2 sahaja dan ikan bilis dibersihkan. Masukkan semua bahan ini kedalam periuk bersama secawan air dan secawan santan. Masukkan juga serbuk kunyit. Didihkannya. Apabila mendidih dan betik dah empuk, masukkan secawan lagi santan. Kacau sentiasa. Apabila dah mendidih sekali lagi, perasakan dengan garam dan gula. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.

'Selamat Mencuba'

p/s : Anak2 pelik tengok buah betik jadi sayur.... orang bandarlah katakan. Ha!... inilah masanya nak kenalkan pada diorang. Orang dulu2 kreatif jugak.
Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...