Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Saturday, July 16, 2011

Petua Agar Spaghetti Tak Melekat


Spagetti .... sejenis makanan barat. Dulu2 mana ada benda ni. Kalau tanya Opah aku mesti dia tak tau punyalah. Sebut pun dia tak reti. Apa lagi nak masak dan makannya.

Selain spaghetti....... ada macam2 jenis benda ni.  Ada macoroni, fettucini dan  banyak2 lagi nama yang pelik bagi kita. Sekarang dah tak pelik lagi kot!......Sebenarnya semuanya sama. cuma bentuk2 tu aje yang berlainan. Di buat dari tepung dan telur je. Bila belum di masak keras sungguh benda ni.

Sekarang ni spaghetti ni dan yang seumpama dengannya ni.......... telah jadi biasa dengan lidah orang melayu sebab dah jadi alternatif pengganti mee, meehoon dan laksa dalam masakan melayu. Masakan barat yang dibuat dengan spaghetti  dan segala bagai ni  di kira okey ..... agak sesuai dengan lidah Melayu. Sedap gak!

Ini nak bagi petua sikit pasal cara2 merebus spaghetti............

Setiap kali merebus spaghetti, ia akan melekat antara satu sama lain. Bagi mengatasinya, letakkan sedikit minyak masak ketika merebus spagetti.

Agar lebih berperisa pula, masukkan garam.

Dengan cara ini, spaghetti bukan sahaja tidak melekat bahkan kelihatan menarik dan sedap.


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...