Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Friday, July 29, 2011

Seri Muka Sirap Ros

Dlm sibuk2 tu terajin  plak nak masak kuih... xyah beli barang pun. Kena beli santan je. Yang lain guna je yg ada dalam gobok aku ni.

Masak ajelah kuih ni... beras pulut  tu memang dah lama. Raya haji tahun lepas punya. Daun pandan...mana nk cari, so bubuh ajelah sirap ros.... itu je yg ada. Anak yg kecik tu  memang suka sangat ngan pulut  n kuih ni.

'Seri Muka Sirap Ros'

Bahan2 :

Lapisan pulut
2 cawan beras pulut
1 cawan santan  pekat
11/2  cawan air
sedikit garam


Lapisan Tepung
21/2 cawan santan pekat
1 sudu makan perwarna sirap ros
1/2 cawan gula pasir
1/2 cawan tepung gandum
3 sudu makan tepung jagung
sedikit garam (jika suka)

Cara2 :

Basuh beras pulut selama 3 jam sebelum dimasak. Masukkan bahan2 lapisan pulut tadi kedalam loyang dan kukuskan. Bila dah masak tekan pulut  di dalam loyang sehingga mampat, kemas dan cantik. Campurkan kesemua bahan2 laisan tepung ke dalam mangkuk. kacau sebati dan tapiskan. Masakkan adunan ini sebentar sehingga berwap dan macam agak2 hampir nak pekat. Tuangkan adunan tadi perlahan2 keatas pulut tadi. Kukus selama 30 minit. Sejukkan dahulu, kemudian baru dipotong2.

Selamat mencuba.....!

Have a nice day! :)

2 comments:

Lia said...

wahh.. cantik nampak seri muka tu.. biasanya mkn yang pandan kali ni buat rose ye.. sedapnya..

Noor said...

Hai Lia.... ye la.. tukar citarasa... tetiba je.. ha..ha ha!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...