Breaking

Friday, July 1, 2011

Strawberi....

Strawberi sejenis buah berwarna merah berasal dari negara-negara bercuaca sejuk. Ia digemari kerana keenakannya sama ada dimakan mentah ataupun dimasak pai atau puding.


Selain daripada kegunannya sebagai sumber makanan strawberi bernilai tinggi dalam perubatan tradisional. Buahnya yang kaya dengan vitamin C baik dimakan untuk menjaga kesihatan kulit. Daunnya pula direbus dan airnya digunakan untuk mencuci dan mengubati kudis dan luka-luka. Daun yang telah direbus itu kemudiannya ditampal ke bahagian-bahagian yang luka atau berkudis bagi meredakan kesakitan.

Air rebusan daun strawberi juga berkesan untuk menjaga kesihatan mulut. Caranya adalah dengan berkumur menggunakan air rebusan itu adalah bertujuan menguatkan untuk gusi dan gigi serta mengubati ulser dalam mulut.

Selain daripada buah dan daun, jus strawberi yang biasanya dihidangkan sebagai minuman, juga bernilai tinggi dalam perubatan tradisional. Ia amat berkesan bagi mengatasi masalah sembelit di samping bertindak sebagai astringen bagi meredakan demam dan juga untuk membersihkan gigi.

1 comment:

PenDekAr LauT said...

strawberi di bawa turun dari cameron langsung tak sedap bila sampai bawah...Nak makan sedap kene naik atas..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...