Breaking

Tuesday, October 25, 2011

Apam Marmar

Asyik2 aku ni post n3 x semenggah jerrrrrrrrrrrrrrr...........!!! Ari ni aku pos n3 yg best ckit. Yalah tu.... !

Aku ni  memang selalu sibuk berniaga, hari2 biasa dan hari minggu pun aku masih sibuk. Kalau nak masak yg berat dan canggih,  lepas tu pos resepi  yg best  x bolehlah selalu sangat. Lagipun aku ni x kreatif mcm blogger2  tu. Aku masak benda yg sama....tp kt tangan aku selalunya jadi lain dan gambonya pun hodoh je.

Lagipun ambik gambar dgn kamera yg x semenggah jugak... Kamera ni ambik gambo x terang, bercorak2 gambarnya... tp bila cucuk kt  laptop okey plak. Apa nk kata, tu aje yg ada.

Masakan aku kali ni adalah apam marmar. Cantik, menarik, sedap dan gebu je!!!

Aku mula2 tengok gambar apam ni dalam blog Tun Telani qurrataaayun .blogspot com. Resepi asal dari CMG@myr

Okeylah.... kita jamu mata  kejap!!!


'Apam Marmar'

Bahan2 :

250 g tepung  tepung gandum biasa + 1 sk baking powder
200 ml santan
200 g gula halus
2 biji telur Gred A
1 camca teh vanila esen
1 camca makan ovallate
Secubit garam
Pewarna merah dan hijau (ikut kegemaran masing2)



Cara2:


Satukan kesemua bahan dalam mangkuk adunan, kecuali bahan pewarna. Pukul dgn speed perlahan sehingga semua bergaul mesra. Kemudian lajukan speed dan putar hingga adunan kembang dan pekat. - mix sampai adunan jd putih gebu. Bahagi 3. Satu dibiarkan kosong, satu diwarnakan hijau dan satu lagi warna merah.


Dalam tin yg telah dilenser dgn mentega, bubuh warna merah dan hijau secara berselang seli diikuti bahagian yg tanpa warna pada atasnya.Gunakan spatula, buat pusingan satu arah sebyk 1 - 2 kali.. Kukus atas air mendidih selama 45 minit. 



Angkat dan keluarkan dari acuan. Biar sejuk baru dipotong.




p/s  : Dah selesai..... ari ni nak buat apa plak!!!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...