Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Wednesday, October 26, 2011

Dorayaki

Akupun konpius ni...... ini dorayaki atau lempeng!!!!!

Tu la..... sarapan pagi cuti Deepavali  ari ni adalah dorayaki. Anak aku ckp "mummy masak lempeng yer!"

Aku beritahulah, aku masak dorayaki kt dia..... "macam lempeng je". Apa aku nk ckp lagi...... "kt Jepun org panggil lempeng tu dorayaki gamaknya"....... ha..ha...ha....

X kesahlah..... memang rasanya dan rupanya mcm lempeng pun, rasa apam balik pun ada.... bolehlah... aku dah banyak kali buat ni... tp dah lama aku x buat.

So, kita layan ajelah resepi dorayaki ni!!! Aku dah x ingat kt mana aku cedok resepi ni.... tp kt internetlah jugak. Waktu tu aku baru2 nk bejinak2 dgn blog dlm 1 - 2 tahun dulu... aku dah lupa. Jd pada sesiapa yg punya resepi  aku mohon maaflah x dpt letak link dia kt sini.



'Dorayaki'

Bahan2 :

1 cawan tepung gandum
3 biji telur
3 sudu besar gula
1 sudu makan soda bikarbonat
3 sudu makan susu pekat
1 cawan air
Minyak masak utk melenser.

Cara2 :

Pukul telur hingga kembang. Ambil 3 sudu makan air dan campurkan dengan soda bikarbonat. Kacau sampai larut. Masukkan kedalam adunan telur. Kacau sebati.

Ayak tepung dan masukkan kedlm adunan telur. Gaul merata sampai sebati. Bancuh susu pekat dengan secawan air dan masukkan kedlm adunan. Kacau lagi hingga betul2 sebati.

Panaskan kuali pan dan lenser dengan minyak. Letakkan sesudu adunan dlm pan dan buat macam penkek. Masak sehingga buih2 udara dan tunggu buih2 itu pecah baru diterbalikkan. 

Masak hingga kedua2 belah berwarna kecoklatan. Bolehlah diangkat.



P/s : Sedap di makan dgn jem, pes kacang merah. Tp ari ni  jem xde... kacang merah apalagilah. So, mkn dgn madu jerrr!!! Makan gitu je pun sodap......!

Nk bagi bentuknya seragam aku buat pakai acuan telur buat burger tu atau org panggil banjo...!


Have a nice day! :)

1 comments:

Lieya said...

A'a lah mcm lempeng. eheheheh jgn marahhhh....

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...