Breaking

Monday, October 10, 2011

Tulang Masak Lemak Cili Api Dengan Kentang

Dah beberapa hari ni terlalu sibuk dengan business aku ni........... Ari ni bila dah ada masa, blog buat hal plak. Dah ptg2 ni barulah boleh bila dah godek sana sini dulu.

Beberapa hari lepas aku sertai Halal Carnival kt Uitm Shah Alam, tu yg terlebih sibuk sangat tu. Seronok sebab dpt pengalaman  baru. Tp yg x seronoknya, sambutan kurang memberangsangkan. Mungkin karnival ni kurang promosi kot.... orang yg dtg x berapa ramai. Itu je....!!

Berbalik kepada masakan aku ni........ gulai ni aku masak minggu lepas sebelum dilanda kesibukan.

"Tulang Masak Lemak Cili Api Dengan Kentang"


Bahan2 :

400gm tulang lembu
3 biji kentang
12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
2 cawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Tulang dibersihkan dan direbus lama dengan 2 cawan air sehingga daging nampak dah tanggal dari tulangnya. Lepas tu  masukkan bahan tumbuk dan serai yang telah dititk ke dlm periuk rebusan tulang.

.Selepas itu masukkan kentang yg telah di kupas kulit dan dipotong-potong. Masak lagi sampai kentang empuk.  Masukkan secawan santan pekat. Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...