Just Klik!

Wednesday, November 30, 2011

Banana & Carrot Cake

Kat rumah ada sesikat pisang yg dah masak ranum. Teringin nk masakpisang ni versi yg lain selain cekodok je. Jemu.... Kalau nk buat kek pisang yg biasa tu, beli je lah kt supermarket....

So, aku godeklah komputer ni cari resepi yg sesuai. Aku jumpa resepi ni dlm blog secubitgaramnor67. Dia buat versi cupcake tp aku buat taruh dlm loyang biasa.

Memang sedap... x puas mkan sebab dpt ckit je... Lain kali kalau nk buat lagi, aku nk buat 2 adunan. Barulah dpt sebiji kek yg biasa.

Di sini aku tayang kek aku ni... Rasanya memang xmenghampakan......sedap dan lain dari  yg biasa. 






Bahan2 :


150gm tepung gandum 
1 1/2 sudu teh baking powder 
1/2 sudu teh garam
170gm carrot yg disagat
2 bj telur A
95gm gula perang - aku guna gula halus
100ml minyak sayur/bunga - pakai minyak masak
2 biji pisang ~ dilecek (lebihkurang 1 cawan)
1/2 sudu teh soda bicarbonat
1 sudu teh esen vanila

Cara:

Masukkan tepung gandum, baking powder dan garam yg dah diayak bersama kedalam sebuah mangkuk. Masukkan carrot dan gaul rata. Dalam bekas yg lain lecek pisang bersama soda bikarbonat (ini akan menghasilkan pisang yg sedikit berbuih). Pukul telur bersama gula perang hingga pekat kemudian masukkan vanila.

Masukkan campuran tepung dgn carrot. Gaul dgn menggunakan spatula/senduk kayu. Masukkan pula pisang yg dilecek dan juga minyak, gaul hingga sebati. Masukkan adunan kedalam loyang 8" yg digris  terlebih dahulu.



Bakar dlm oven yg dah dipanaskan dgn suhu 175 hingga 180c sehingga masak (lebih kurang 45 - 50minit). Bila dah masak sejukkan terlebih dahulu sebelum dipotong dan dihidangkan.




 

p/s : Mulanya agak risau bila adunan cair semacam je.... alhamdulillah menjadi jugak!!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...