Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Thursday, November 3, 2011

Lempeng Kelapa

Rumah aku bersepah giler....... brg2 x bersusun lg. Cuma barang2 yg boleh angkut dgn keta je kami dah bawa. ada jugak yg aku angkut jln kaki je.... brg2 yg ringan, sebab xmuat masuk keta.

Bila je nk janji ngan  lori..... aripun ujan. Tu yg asyik tergendala je.

Pagi smlm aku terlebih rajinlah ckit.... Selalunya anak2 makan sarapan roti jer. Ujan2 ni teringat lempeng mak aku buat kt kg. Siap taruh kelapa lg. Lagipun dok ngemas2 terjumpa lebihan kelapa kering buat kuih raya posa dulu.

So, apa tunggu lagi.... akupun mulalah membancuh dan menepeknya dlm kuali....

And taraaaaaaaaaaaaaaaa!!!!


Inilah 'Lempeng kelapa' aku.............haha!

Ni resepi mudah jer.........x semenggahlah katakan!!!

Bahan2 :

3 cawan tepung gandum
3/4 cawan kelapa parut (aku pakai yg kering je... yg biasa tu lagi sedap)
1/2 cawan gula
1 biji telur
Air secukupnya
Minyak utk lenser dlm kuali

Cara2 :

Satukan semua bahan dlm mangkuk kecuali minyak utk lenser tu. Air masukkan sedikit2 sehingga menjadi seperti adunan utk membuat jemput2. Kepekatan adunan kiranya masih agak pekat lagi.

Sudukan 3 sudu adunan kedlm kuali yg telah dilenser. Pastikan menggunakan api yg kecil je. Bila sebelah dah nampak garing, bolehlah diterbalikkan. Bila dah masak kedua2 belah lempeng tu, bolehlah diangkat. Ulang sehingga adunan habis.

Dah siap, bolehlah dihidangkan.....



p/s : Inilah sarapan pagi peberet aku masa kecik2 dulu..... sedap!!!!


Have a nice day! :)

2 comments:

Puan Ros @ Sinaranmenu.blogspot said...

Salam .Lamanya kak ros tak makan lempeng macam ni.Peberet masa kecik2 dulu juga.Teringinya nak buat.

Noor said...

Yelah....kak ros, memang teringat zaman dulu2 bila makan lempeng kelapa ni!!!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...