Just Klik!

Thursday, February 16, 2012

Masak Lemak Cili Api Udang dengan Rebung

Memang sedap dan serasi sangat bila udang dan rebung digabungkan bersama....... lepas tu buat plak masak lemak cili api. Makan memang x toleh kiri kanan punya. Tau2 dah abis nasi 2 pinggan. Hubby aku le tu....

Inilah juadah tengahari smlm. Tp aku kena makan berpada-pada. Sebab elergik ngan udang. Makan seekor je sudah.... ambik rebung dan kuah lebih ckit.... Tp aku ni pantang!!! Pantang jumpa....!!! 2 - 3 ekor jugak aku makan. Lepas makan cepat2 cari ubat allergik...hehe!!

Kita layan jelah juadah tengahari aku ni.....!!


Bahan2 :

1/2 kilo udang
Semangkuk kecil rebung
12 biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Masukkan udang yg telah dibersihkandan rebung yg telah dibersihkan ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air.

Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula.

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.




p/s : Sebenarnya lauk ni lagisedap bila dimasak pedas menyengat tp kalau yg x tahan pedas boleh kurangkan cili api tu.... :)



Have a nice day! :)

2 comments:

Mama Ann said...

sedap nya..memang peberet mama sekeluarga..kalau ada masak rebung ini makan berulang2..Ayah sangat suka..

AZLITA AZIZ said...

salam kemnal dari akak Noor

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...