Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Friday, March 23, 2012

Kailan Goreng Simple

Updated lauk sayur je.... simple sangat. Tp sayur ni yg paling aku suka. hubby x suka... Dia kata sayur ni keras, almaklum asyik sakit  gigi n gigi geraham dah banyak  cabut.... hehe :))

Dah buat persiapan niaga utk pagi2 esok dgn packing barang2...... barulah lega ckit. Bolehlah updated blog....  menceceh plak aku ni lebih2.

Berbalik pada masakan sayur ni.... dipersilakan layan jerrrrrrrrrrrrrrrrr!!!



Bahan2 :


Beberapa pokok sayur kailan - di kerat2
1 biji bawang merah - hiris
1 ulas bawang putih - hiris
1/2 tangkai cili merah - hiris
6-7 ekor ikan bilis
1 sudu makan sos tiram
1/4 dari seketul kiub ayam
sedikit minyak masak
1/4 cawan air
garam dan gula secukup rasa

Cara :

Panaskan minyak dan tumiskan bawang merah, bawang putih , cili  merah dan ikan bilis bersama-sama. 

Bila dah kekuningan, masukkan kailan. Masukkan juga sos tiram, air dan juga kiub ayam. Biarkan mendidih dan perasakan  dengan garam dan gula. 

Sedia dihidangkan....



p/s : Nak bagi petua menyiang sayur... Jangan gunakan pisau, patah2kan dan koyak2kan jer sayur tu. Ini utk mengekalkan rasa sayur tu sebab kalau guna pisau, besi akan menyerap rasa sayur dan masakan sayur jadi xde rasa.... Ini petua org dulu2 jer.... sekian!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...