Just Klik!

Tuesday, March 27, 2012

Rendang Ayam Pencen .... ghombau style..!

Dah pernah aku buat rendang dulu, kali ni aku buat lagi ! Sodap sangat... kata anak2 aku. Tak sorangpun anak2 aku ngadu podeh... sebab dah biasa. Al-maklum Wan yg kt ghombau tu masak podeh giler.... mak sedara hubby aku.

Dari mak sedara hubby aku nilah aku belajo resepi masak ni..... tp x sama rupa dengan yg kt ghombau tu. Mak sedara tu masakguna dapur kayu jadi rendang tu hitam garing jer... Masak guna dapur gas kaler x jadi hitamlah tp rasa x jauh beza.....



Bahan :

1 ekor ayam pencen
4 cawan santan pekat
2 sudu besar kerisik - x letakpun xpe
1 helai kunyit (di koyak)
1 helai daun kunyit (di hiris halus) 
4 btg serai (di titik)
1/2 bungkus serbuk kari daging - lagi bagus kalau guna rempah asli yg beli kt kedai di pekan rembau
1 btg kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
3 keping asam keping - rendang asal rembau x letak so kalau x letak pun boleh
1/2 sudu teh gula - jika suka 
garam secukup rasa
semangkuk air 

Bahan Kisar:


8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih 
3 btg serai
3 inci halia 

1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas 
15 tangkai cili kering & 2 sudu besar ciling giling
15 biji cili api
2 biji buah keras
secubit jintan manis & jintan putih

Cara Membuat:
Ayam di potong kecil2. Masukkan ayam, bahan kisar, serbuk kari, serai titik, daun kunyit, kulit kayu manis, bunga lawang dan semangkuk air. Kacau sampai hampir kering. 



Selepas tu masukkan santan, kerisik dan asam keping serta garam dan gula.Masak hingga ayam lembut dan kuahnya kering. 


Jika daging ayam belum lembut masukkan secawan air lagi dan kacau sampai kering. Sedia di hidangkan .....!






p/s : Nk tengok balik Rendang Ayam pencen yg pernah aku buat lama dulu boleh klik SINI.


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...