Just Klik!

Wednesday, March 28, 2012

Tat Telur

Dah lama berangan nk buat tat telur.... smlm barulah kesampaian. Dah pernah buat lama dah.... resepi dulu tu pun ntah mana perginya. Godek2 laptop ni, jumpa jugak resepi yg aku rasakan sesuai.

Aku salin balik  resepi ni dari blog zila4ever. Kalau nk tengok blog tu... klik SINI.

Tanpa membuang masa... layan jelah tat telur aku ni...!!


Bahan utk crust :

2 cawan tepung gandum
1/4 cawan gula halus
1/2 st baking powder
1/4 st garam
1/2 cawan mentega
2 biji telur

Bahan utk filling : ( aku kurangkan separuh tp masih ada baki lagi....)

1/2 cawan susu cair
2 biji telur
1/2 cawan gula halus
1/2 cawan air
1 sm tepung kastad - aku pakai tepung jagung
1/2 sm vanila

Cara2 : 

Utk buat crust :  Masukkan tepung, gula, baking powder dan garam kedlm doh mixer/guna tangan pun boleh. Masukkan butter. Gaul dan masukkan telur sebiji2 hingga menjadi doh.

Utk buat filling :  Pukul gula dan telur. Masukkan semua bahan lain. Kacau2 hingga sebati.

Tekan doh kedlm bekas tat. Tuang bahan filing kedlm bekas tat yg diletakkan doh tadi. Bakar dalam oven ... Dah nampak kekuningan tu ....... dan filing dah nampak tak cair lagi kira dah masak lah tu.


p/s : Banyak jugaklah dapat... tp x sempat aku nk makan kali ketiga dan keempat dah abis dingap anak2... sedap dan rangup je crust tu.... nnti nk buat lagi :)


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...