Just Klik!

Monday, April 30, 2012

Masak Lemak Cili Api Siput Sedut

Fuyyoooo........... masak siput plak! memang terangkat neh...! Tp yg lecehnya kena buang hujung belakang siput tu dulu baru boleh dimasak. Kalau tidak isi siput tu x boleh keluar nanti apabila disedut. 

Nak makan punya pasal..... alah bisa tegal biasa. Tp x laratnya anak2 yg kecik tu suruh aku sedutkan dulu bila diorang nk makan... satu kerja plak! Buat jelah!

Penat dan sibukberniaga memang x terkirakan.... nk makan punya  pasal, aku kenalah merajinkan diri. Apapun layan dulu juadah aku ni...... Untuk pengetahuan, siput sedut ni jugak biasa dipanggil siput belitong.



Bahan2 :


1/2 kilo  siput sedut @ siput belitong
9  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Siput sedut dipotong hujung belakangnya dan dibersihkan. Masukkan siput sedut  ke dalam periuk bersama bahan tumbuk dan serai yang telah dititik. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air. Ckit je tau... takut nanti tersangat cair plak. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


Have a nice day! :)

1 comments:

zila 4ever said...

ALAHAIII SEDAPNYA..DAH LAMA X MAKAN SIPUT SEDUT NIE..:)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...