Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, May 1, 2012

Masak Kicap Ayam

Kiranya ini menu simple lagi............ Biasa masak macam gini aku masak dgn ikan. Dek anak dara bongsu aku tu merengek tak nak makan ikan plak..... dah jemu katanya. Aku masakkan lauk ayam ni.

Dek dah xde idea aku nk cakapkan kt sini.... layan jelah menu ni yerrr!


 Bahan2 :


1/2 ekor ayam - dipotong2 dan goreng
2 biji bawang merah - tumbuk
1 biji bawang putih - tumbuk
1cm halia - tumbuk
1 biji bawang besar - di hiris
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu makan cili giling
1 sudu makan pes asam jawa
1/2 cawan air
3 sudu besar kicap 
minyak masak secukupnya
garam dan gula secukup rasa

Cara2 : 

Tumis bawang merah, bawang putih dan halia yang telah ditumbuk sehingga kekuningan. Masukkan serbuk lada hitam dan cili giling. 

Tumiskan. Masukkkan  pes asam jawa, kicap, bawang  besar dan air. Kacau sampai pecah minyak..  

Masukkan garam dan gula dan rasakan kesesuaian rasanya.Biar hingga agak pekat. Masukkan ayam yg telah digoreng. Kacau rata.  Lepasa tu bolehlah diangkat. 

Sedia di hidangkan utk makan tengahari atau malam.


p/s : x retilah nk deco n ambik gambar cantik2 ..... buat macam biasa udah le!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...