Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Wednesday, July 11, 2012

Sambal Tumis Udang Dengan Petai

Ari ni nk updated juadah masakan smlm......... Aku updated pagi2 gini ni sebab x larat berebut dgn anak2 laptop ni. So, aku tinggalkan kerja suri rumah yg berlambak ni..... dok menghadap laptop.

Ini masakan biasa je....... ! Tp jarang dimasak dan xde lagi dlm blog aku ni.... aku sebenarnya allergik dgn udang, tp dek hubby n anak2 nk makan aku buat jugaklah tp xlah selalu. Tp aku ni pantang jumpa, ngap jugak.... lepas tu cepat2 telan ubat alergik dgn ubat semput... hehe!

Ini resepi sendiri..... xde copyright mana2 pun.... resepi biasa yg dah sedia ada kt kepala otak aku ni...!

So, layannnnnnnnnnnn!!!!



Bahan2 :


2 papan petai 
1/2 kg udang 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
3 sudu makan cili giling
1/2 sudu makan pes asam jawa
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Petai dibersihkan dan dibelah sedikit. Udang dibersihkan dan dibuang kepalanya. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar di mayang. 

Tumis bahan tumbuk dan petai. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Goreng sampai wangi. Masukkan pes asam jawa, bawang besar dan udang. Masukkan juga sedikit air. Tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula. 

Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Jika suka boleh ditambah dgn sedikit belacan.....!



Have a nice day! :)

2 comments:

Amie said...

Selamat pagi Noor,
Walaupun masakan biasa, tapi rasanya tetap luar biasa!

Sheila Shafeareen said...

salam kaka Noor,,,sdp tu sambal tumis petai..beselera makan...lupa seketika diet....saya kalau dpt lauk ni sejenis pun dah cukup :-)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...