Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, August 7, 2012

Tomyam Ayam dan Daging

Dah banyak n3 tertunggak ni..... belum dapat diupdated lagi... Yg  ni pun masakan awal2 puasa dulu. Akan ku cuba mengupdatedkan n3 selalu dan satu persatu......

Masakan yg aku buat ni sesedap rasa aku je...! Bila dah kekeringan idea, apalagi yg boleh dimasak..... senang dan sedap.... masam2 gitu.


Bahan2 :


100g isi ayam - di potong kecil
100g daging - di potong kecil

2 ulas bawang putih  - diketuk
3 batang serai - diketuk
1 inci lengkuas - diketuk
1 paket cendawan tiram - carik2

1/2 batang carot - di hiris
4 biji cili api - diketuk
1 biji tomato - dibelah 4
2 biji bawang besar - hiris kasar
1 paket pes tomyam adabi
1 ketul kiub ayam

1/2 cawan sos cili
1 batang seleri
3-4 helai daun limau purut - carik2

3 biji limau kasturi - ambil airnya
Garam dan gula secukup rasa
Cara2 :

Didihkan air dan masukkan isi ayam dan daging. Lepas tu masukkam pes tomyam, sos cili,  kiub ayam bawang putih  lengkuas, serai, daun limau purut, cili api dan bawang besar.

Biarkan  mendidih dan  masukkan cendawan, seleri dan carot. Perasakan dengan garam dan gula. Dah nk masak, bolehlah dimasukkan tomato. Renih sekejap, tutup api dan masukkan air limau kasturi. 

Dah siap, bolehlah dihidangkan dgn nasi putih panas2.




p/s : Air nak didihkan tu x kiralah banyak mana korang nak yer!..... Sedap, masam2 gitu!


Have a nice day! :)

1 comments:

Outbound di malang said...

Nice blog :)
salam kenal sobat :)
di tunggu kunjungan balik.nya ya !terimakasih ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...