Breaking

Sunday, September 9, 2012

Apam Coklat Mekar

Apam coklat ni aku buat untuk anak2 bawa sekolah untuk jamuan hari raya........ Sibuk anak2 suruh beli kuih raya untuk dibawa ke jamuan sekolah sabtu smlm. Puas aku pujuk.... x payah bawak apa2. Bengang je diorang.... mesti nak bawak jugak. 

Fikir punya fikir... masa dah suntuk, tengok apa yang ada kt gerobok aku dan belek2 resepi apa yg sesuai aku pun mula membuat ni  jam 10.00 malam, lepas balik dari open house.... buat 2 adunan... nanti xcukup plak!

Resepi ni aku dapat dari blog Home Sweet Home... yg diambil dari blog Secubit Garam. Asalnya resepi ni dari MyResepi......

Tp adunan aku jd mekar plak.... aku dah kecik kan api bagi x mekar. Kuih apam ni tetap mekar jugak... So, nk wat apa lagi.... jadilah apam coklat mekar. Bila aku buat kuih apam biasa xnak mekar plak...haish!!!


Bahan2 :

1cawan tepung gandum
1/2 cawan gula
1/2 cawan susu pekat
1/2 cawan minyak masak
1/2 cawan air
1 biji telur
1/2 sudu kecil soda bikarbonat
2 sudu besar serbuk koko

Cawan kertas secukupnya
Coklat rice

Cara :
Panaskan pengukus yg berisi air hingga mendidih. Mix semua bahan2 menggunakan mixer atau nak lebih mudah lagi  boleh gunakan blender. 

Masukkan cawan kertas dalam acuan lompang, masukkan adunan dan kukus hingga masak lebih kurang 10 - 15 minit.




p/s :  Sebab resepi ni senang.... guna mixer je... aku buatlah. Yg dalam gambar xde bubuh coklat rice tp yg anak2 bawak sekolah letak coklat rice banyak2....!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...