Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, December 16, 2012

Kek Kismis Hitam

Beberapa hari lalu aku buat kek... kebetulan adik datang, sedang eloklah untu menjamu. Tetiba je mood kerajinan tu datang, aku buatlah sebiji kek yang bahan2nya dah sedia ada digerobok aku.

Nak cari bersesuaian aku godek2lah internet... jumpalah blog ni.. Tp macam biasa aku revised sebab ada benda2 yg xde kt gerobok aku ni... Janji bahan asasnya dah ada...

Resepi ni aku cedok dari blog LIPISLADY...Kak Mah... Majerin xde, pakai mentega... gula perang ganti gula halus n parutan kulit oren xde...  So aku bubuh esen vanila. Nak tengok resepi asal klik sini.



Bahan2 :

250 gm mentega
5 biji telor A
1 cawan gula halus
1 3/4 cawan tepung gandum.
1 1/2 cawan kismis hitam.
3/4 cam. teh b/powder
3/4 cam. teh soda bicarbonate
1 cam. teh esen vanila

Cara-caranya.

Cincang kismis dan gaul dengan 2 sudu tepung gandum.Ayak tepung dengan b/ powder dan soda bicorbonate. Pukul gula halus dengan majerin hingga kembang.

Masukkan esen vanila dan telur satu persatu hingga habis. Masukkan tepung dan kismis. Kuap balik perlahan hingga rata.

Masukkan kedalam loyang yang berukuran 22 cm yang telah disapu minyak atau marjerin, dan bakar dalam oven 180 c selama 40 hingga 45 minit.



p/s : Senang je buat kek ni...

Have a nice day! :)

3 comments:

victoria agumo said...

suka..ringkas..blh cuba ni

Noor said...

Bolehlah cuba.. jgn x cuba yer...

LadyBird said...

sedapnye.. huhuhu

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...