Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Monday, December 10, 2012

Masak Lemak Cili Api Ikan Cencaru Dengan Kacang Buncis

Ini masakan peberet lagi.... Dah selalu sangat updated masakan yang lebih kurang.... tp apa nk buat, itu je yg sentiasa aku masak.

Kegemaran semua plak tu.... so, lebih pedas lebih power. Apa nk dikata.... org nogori lah katakan!!!


Bahan2 :

1 ekor ikan cencaru
1 ikat kacang buncis

12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Ikan cencaru  dibuang kulit kerasnya dan dibersihkan. Kacang buncis dipotong2 sepanjang kira2 1 setengah inci. Masukkan bahan tumbuk dan serai yang telah dititik ke dlm periuk . 

Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Bila dah mendidih, masukkan kacang panjang dan ikan serta secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. 

Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. 

Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : Selalu buat dengan kacang panjang, tukar kacang buncis plak... tambah tomato yg dipotong baji sebelum diangkat... sedap tu!


Have a nice day! :)

2 comments:

Asyifa Mustaffa said...

Sy slalu msak sotong atau udang dgn kcang buncis nie...x penah try lgi dgn ikan...:)
tp mmg btul la...lgi pedas...lgi kick !!!

Noor said...

Thanks dear for your comment... masakan peberet memang sedap tp kalau dah selalu jemu jugak...hehe!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...