Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, February 28, 2012

Produk ~ Jus Kurma


Produk yg ingin aku perkenalkan kali ini adalah Jus Kurma atau boleh juga dikenali sebagai pati kurma. Sepertimana buah kurma yg berkhasiat tu.... begitu juga jus kurma ni. Sebab sudah tentu ia dibuat dan diproses dari buah kurma. Cuma ia dipermudahkan utk mndapatkan khasiatnya. 



Harga : RM 20.00 (500ml)


Di sini aku sertakan info dan kebaikan Jus Kurma :

Kurma seperti yang diketahui umum mengandung khasiat yang tinggi, antaranya kurma kaya dengan protein, serat, gula, vitamin A dan C serta zat mineral atau galian seperti besi, kalsium, sodium dan potasium.

Kurma juga dikenalpasti boleh menghindar dan merawat berbagai masaalah seperti :

1. Merawat masalah dalam perut dan radang usus, ini kerana kandungan nikotinik yang tinggi membantu pertumbuhan organisma pathological, seterusnya menggalakkan pembiakan bakteria baik di dalam usus. Kehadiran bakteria baik ini menyihatkan usus dan melancarkan pencernaan makanan.

2. Melancarkan dan menguatkan fungsi jantung dan sekaligus boleh mengurangkan risiko penyakit lemah jantung dan sebagainya.

3. Mengatasi masalah sembelit, kerana kurma termasuk didalam makanan yang bersifat pelawas semulajadi yang bertindak melawas secara sederhana.

4. Menyuburkan rahim wanita iaitu memperelok dan menganjalkan otot-otot pada bahagian sistem dalam pembiakan wanita.

5. Meningkatkan stamina seksual untuk lelaki dan wanita sekaligus boleh menambah mesra hubungan intim suami dan isteri.

6. Selalunya dijadikan sebagai makanan tambahan untuk meningkatkan kesuburan lelaki dan wanita, mengatasi masalah dingin seks juga boleh mencegah dan merawat masalah kemandulan.

7. Amat bermanfaat untuk ibu-ibu yang hamil bagi meredakan masalah mabuk dan menguatkan semangat mereka.

8. Mengatasi Masalah cirit-birit kerana kurma antara makanan yang kaya serat dan mudah dihadam.

9. Merawat masalah keputihan.

10. Mengurangkan gejala-gejala kepanasan, perpeluhan dan debaran berlebihan ketika menghampiri menopos.

11. Mencerdaskan minda pelajar sekolah.

12. Anti Stress kerana kurma mampu merawat kemurungan.

13. Menurunkan tekanan darah tinggi.

14. Mengatasi masalah nafas berbau.

15. Mengatasi masalah lelah (asma) kerana ia dapat melapangkan saluran pernafasan.

16. mencantikkan dan menambah seri pada kulit kerana ia dapat menghidupkan sel-sel kulit dan memberi kelembapan asli pada kulit.

17. Meningkatkan daya tahan tubuh.

18. Melegakan masalah pedih hulu hati.

19. Mencerdaskan minda, elok diamalkan oleh semua peringkat usia.

20. Menambah darah dengan meningkatkan paras hemoglobin dalam badan.

21. Mengatasi masalah gas dalam perut dan boleh meredakan penyakit gastrik.

22. Membantu menguatkan tulang, otot dan sendi.

23. Bermanfaat untuk merawat penyakit kanser usus tanpa kesan sampingan yang merbahaya. 



Cara penggunaan :
2x sehari = 1 sudu besar campur dengan setengah gelas air.


# Boleh juga diminum seisi keluarga iaitu dibuat minuman sejuk yangg menyegarkan .



Jika berminat sila  hubungi Noor di 017-2387594. Penghantaran boleh dilakukan di sekitar Shah Alam dan kawasan berdekatan denganya (COD). Jika diluar kawasan, kami boleh pos dan kos penghantaran akan dicaj kepada pembeli.


Have a nice day! :)

Monday, February 27, 2012

Sup Ketam utk Anak yg Suspek Denggi

Anak perempuan aku yg bongsu demam. Dah bagi ubat deman .....dah kebah, esoknya demam balik. Dah menjangkau 3 - 4 hari macam tu, suami aku bawak pegi klinik kerajaan sek. 19.... ambil darah. Resultnya di suspek kena denggi. Balik dari klinik siap beli air 100 plus dan air mineral bagailah...!

Risaunya.... plak tu disuruh datang ke klinik lagi keesokannya. Patutlah asyik pening kepala dan sengal2 badan jer... walau dah kebah demam. Dulu... bila macam ni mesti kena masuk wad, skrg diorang cuma pantau 2 -3 hari... bagi ubat deman, batuk dan garam hidrasi jer....

Petang tu suruh hubby beli ketam utk buat sup. Kata org, sup ketam elok untuk buat ubat demam denggi. Insya'allah kita hanya berusaha...  Dah makan sup ketam dan 3 hari berulang ke klinik, anak dah sihat dah. Ari ni dah pergi sekolah. Seminggu lebih jugaklah x sekolah.

Ini dia sup ketam yg aku buat tu..............!


Bahan2 :

3 ekor ketam - buang cengkerang dan dipotong dua.
3 ulas bawang putih - ditumbuk
3 biji bawang merah - ditumbuk
1 inci halia - ditumbuk
2 tangkai daun sup
2 tangkai daun bawang
2 btg seleri - potong menyerong
1 paket cendawan
1 biji tomato - potong baji
1 sup bunjut
1 camca teh  lada hitam
Garam dan gula secukup rasa
Cara2:

Panaskan air di dalam periuk sehingga mendidih. kemudia masukkan bahan tumbuk , serai sup bunjut dan lada hitam ke dalam periuk.

Masukkan seleri, tomato, cendawan  dikuti garam dan gula secukup rasa. Selepas itu masukkan ketam yang siap dipotong. Didihkan lagi. Perasakan dengan garam dan gula. Padamkan api .

Masukkan daun bawang dan daun sup sebelum di hidangkan.

p/s :  Anak yg demam xde selera makan.... yg x demam yg beria2 makan.... haha!


Have a nice day! :)

Monday, February 20, 2012

Produk ~ Jus Delima


Ini produk terbaru aku ............ Skrg, entah kenapa........ dek kemalasan yg melanda jiwa, malas sungguh aku nk mengambil gambar masakan yg aku masak tengahari beberapa hari ni .... apalagi nk updated n3. Aku cuma nk war2kan produk ni je....! Layan jelah utk sesiapa yg nk tahu dan berminat.



Harga : RM 20 (250 ml)

Kebaikan minum Jus Delima
  • Jus delima telah disebut beberapa kali di dalam al-Quran dan makanan sunah nabi
  • Membantu menghalang perkembangan sel kanser kerana anti-oksidanya yang tinggi
InsyaAllah jika diambil berterusan dapat mengelakkan dari kanser-kanser yang biasa dialami oleh kaum wanita dan lelaki seperti :
  • Membantu membakar lemak dan mengurangkan berat badan
  • Membantu mencantikkan kulit dan awet muda
  • Menegangkan payudara dan dapat membentuk perut dan punggung yg lebih kemas
  • Membakar kalori dgn cepat, meningkatkan tenaga dan memulihkan keletihan
  • Mencuci darah kotor, mencantikkan kulit muka dan badan dari dalam
  • Adakah anda hamil? Jus delima dapat mencantikkan kulit bayi di samping dapat membantu tumbesaran janin dan perkembangan otak bayi anda
  • Membantu mengurangkan paras gula dalam darah
  • Membantu menstabilkan paras kolestrol dalam darah
  • Membantu merendah dan menstabilkan tekanan darah
  • Membantu kurangkan masalah darah tinggi dan kencing manis diambil berterusan
  • Membantu mengimbangi hormon wanita dan melancarkan kitaran haid
  • Membantu membaik fungsi hati dan limpa
  • Membantu mencuci buah pinggang dan saluran kencing
  • Membantu menstabilkan hormon wanita yg monopouse
  • Membantu mengurangkan alahan ibu mengandung
  • Mambantu memberi tenaga untuk ibu mengandung dan menyusu
  • Mebantu menguatkan sistem pencernaan dan usus
  • Membantu mengurangkan pembentukan lemak dinding pembuluh darah dan melancarkan pengaliran darah serta mengurangkan kolestrol
  • Menambah tenaga suami isteri
  • Membantu mencerdaskan minda dan daya ingatan pelajar
Banyak lagi khasiatnya jika diambil secara berterusan. InsyaAllah dengan keizinanNya

Cara penggunaan :

2x sehari = 1 sudu besar campur dengan setengah gelas air.
Boleh menguruskan badan, mengurangkan kencing manis, darah tinggi dan kolestrol tinggi, mencantikkan kulit, menghilangkan eczema. 

# Boleh juga diminum seisi keluarga iaitu dibuat minuman sejuk yangg menyegarkan .

Jika berminat sila  hubungi Noor di 017-2387594. Penghantaran boleh dilakukan di sekitar Shah Alam dan kawasan berdekatan denganya (COD). Jika diluar kawasan, kami boleh pos dan kos penghantaran akan dicaj kepada pembeli. 

Have a nice day! :)

Thursday, February 16, 2012

Masak Lemak Cili Api Udang dengan Rebung

Memang sedap dan serasi sangat bila udang dan rebung digabungkan bersama....... lepas tu buat plak masak lemak cili api. Makan memang x toleh kiri kanan punya. Tau2 dah abis nasi 2 pinggan. Hubby aku le tu....

Inilah juadah tengahari smlm. Tp aku kena makan berpada-pada. Sebab elergik ngan udang. Makan seekor je sudah.... ambik rebung dan kuah lebih ckit.... Tp aku ni pantang!!! Pantang jumpa....!!! 2 - 3 ekor jugak aku makan. Lepas makan cepat2 cari ubat allergik...hehe!!

Kita layan jelah juadah tengahari aku ni.....!!


Bahan2 :

1/2 kilo udang
Semangkuk kecil rebung
12 biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Masukkan udang yg telah dibersihkandan rebung yg telah dibersihkan ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air.

Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula.

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.




p/s : Sebenarnya lauk ni lagisedap bila dimasak pedas menyengat tp kalau yg x tahan pedas boleh kurangkan cili api tu.... :)



Have a nice day! :)

Tuesday, February 14, 2012

Cucur Kembong Manis

Ini menu sarapan pagi tadi. Simple dan sangat2 mudah. X payah susah2 dan x banyak bahan.


Bahan2 :

Tepung gandum
Gula
Air suam
Minyak masak
* resepi ni xde sukatan - ikut banyak mana yg nkdibuat. Selalunya aku buat dalam 3 cawan tepung gandum je....

Cara2 :

Gaul semua bahan kecuali minyak masak. Gula cukup sekadar utk memaniskannya aje. Masukkan air cukup2 je. Asal boleh disudu atau dipegang/dijemput  dgn jari dah kira okey. Kalau terlembik boleh tambah tepung lagi.

Goreng terendam dgn minyak yg banyak.  Bila dah kekuningan dan agak garing boleh diangkat. sedia dihidangkan utk minum pagi dan petang.


Have a nice day! :)

Monday, February 13, 2012

Produk Jualan Terkini ~Kismis Sultana

Dah lama x updated barang2 yg aku niagakan di blog ni. Kali ni aku nk jual kismis plak. Nak promosi utk buat cenderahati perkahwinan. Lagipun kismis baik utk kesihatan.

Disini di sertakan sedikit info tentang kismis :

Riwayat  dari Abi Ja’far At-thusi disebutkan bahwa kismis dapat menghilangkan lendir dan menyihatkan jiwa”.

InsyaAllah boleh membantu meningkatkan kecerdasan minda yang lemah dan pelupa. Digalakkan untuk mereka yang menghafal Al-Quran dan untuk pencapaian cemerlang dalam pelajaran.

Antara khasiatnya yg amat dikenali  ialah :

1. menguatkan daya ingatan

2. mengubati penyakit lupa
3. mencerdaskan minda

4. membersihkan hati

5. mencerahkan mata


Asal Usul Kismis

Kismis adalah buah anggur yang dikeringkan. Penggunaan kismis (vitis vinifera) dalam pelbagai tradisi dan budaya mungkin berbeza di antara satu sama lain. Namanya juga berbeza di antara pelbagai budaya dan bahasa. Ia boleh dimakan mentah mahupun digunakan dalam masakan dan pembuatan kek. 

Kismis sangat manis disebabkan kepekatan gula yang tinggi dan sekiranya ia disimpan terlalu lama, maka gulanya akan membentuk kristal di dalam buahnya. Ini menyebabkan buahnya mengecut tetapi tidak menjejaskan kegunaanya.

Sebanyak 60% berat kismis terdiri daripada gula, di mana separuh darinya adalah fruktosa dan separuh lagi adalah glukosa. Kismis sangat tinggi kandungan antioksidannya berbanding buah prune dan aprikot.

Kismis telah lama digunakan sebagai sumber diet bagi mendapatkan asid lemak perlu dan tokoferol sebagai antioksidan.


Produk : Kismis Sultana
Harga   : RM 150.00 sekotak (10 kg)
             

* Jika nk dibuat cenderahati perkahwinan, kami sedia paketkan kedlm paket2 plastik kecil 25gm setiap satu. Boleh terus diletakkan kedlm bekas cenderahati. Cuma dikenakan bayaran tambahan RM10.00 sahaja. Dpt dlm  400 pkt utk 10kg . Bukan saja murah, mudah dan amat menjimatkan.

Jika berminat sila  hubungi Noor di 017-2387594/0173215261. Penghantaran boleh dilakukan di sekitar Shah Alam dan kawasan berdekatan denganya (COD). Jika diluar kawasan, kami boleh pos dan kos penghantaran akan dicaj kepada pembeli. (RM20sm / RM30ss)

# Updated 24/9/14
                 03/01/16


Have a nice day! :)

Kari Kepala Ikan Merah

Masakan smlm ni...............! Sedap hingga menjilat jari. 

Dlm kesibukan aku bekerja, keluarga adalah yg paling utama. So... memasak utk keluarga adalah satu hal yg mengembirakan aku, lebih2 lagi  bila tengok anak2 n hubby berselera makan. Walau terkadang dah buntu memikirkan masakan apa yg nk dihidangkan.



Bahan2 :


1 ekor kepala ikan merah - bersihkan dan dipotong2
5 biji bendi - dipotong pangkal  dan hujung
1 biji tomato - potong baji
2 biji bawang merah - tumbuk
1 ulas bawang putih - tumbuk
1 cm halia - tumbuk
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari
1/2 cawan air asam jawa
1 cawan air
2 cawan santan pekat
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit daun kari

Cara2 :

Tumiskan bahan tumbuk. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan air asam jawa. Masukkan serbuk kari sekali. Tumis bahan2 sampai garing. 

Lepas tu masukkan 1 cawan air dan 1 cawan santan. Masukkan juga terung dan bendi serta kepala ikan. Masak sampai mendidih. lepas tu masukkan 1 cawan santan lagi. 

Perasakan juga dengan garam dan gula. Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan tomato sekejap. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.


Have a nice day! :)

Tuesday, February 7, 2012

Telur Itik Masak Lomak Cili Api

Dah lama sangat blog aku ni x terurus..... dah berabuk ckit. Sibuk memanjang aje aku ni. Skrg ni, dah x sibuk..... barulah dpt aku tulis n3 ckit.

Macam biasa........ opis baru tengah tunggang langgang, poneng kepalo den dibueknyo. Gasaklah, mana yag terdaya aku buat... letih x abis2.

Kerja........ mana ada abisnya....!!! Okeylah xnak membebel panjang lagi...... aku nk kongsi masakan smlm aku ni dengan korang semua. Masak yg mudah dan sedapppppppp!!

Tunjuk dlm gambar 2 biji je..... yg lain dah abis kena ngap...hehe!!

Bahan2 :

5 biji telur Itik
1 ikat kacang panjang
10 biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Kacang panjang dipotong2 sepanjang kira2 1 setengah inci. Masukkan bahan tumbuk dan serai yang telah dititik ke dlm periuk . Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan kacang panjang. Pecahkan telur itik dengan berhati-hati, sebiji demi sebiji kedalam periuk. Jangan pecahkan ditempat yg sama dan kacau dengan perlahan agar kuning telur tidak pecah. 

Dah mendidih lagi, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. 

Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.

p/s : Sayur kacang panjang tu lagi sedap kali tukar dengan belimbing buluh atau bacang muda. Tp aku x sempat nk cari... pakai apa yg ada ajelah!!!!




Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...