Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Wednesday, June 20, 2012

Kuih Akok

Dah lama aku x updated n3.... Kesibukan yg teramat melanda diri campur lagi keletihan yg teruk dan kekadang tu xsihat... Lepas tu, kemalasan dan kemurungan diri pula bertebaran...... itulah jadinya. Hari ini aku kumpulkan seluruh kekuatan...... akhirnya dpt juga aku menaip n3 ni dgn susah payah.... 

Masak.... selalu jugak....tp masakan yg biasa2 je. lagipun dah tersenarai di blog ni... kalau adapun yg lain ckit, dek kemalasan diri... malas betullah rasanya nk snap gambar. kalau tidak tu.... goreng ikan bilis pun nk taruh dlm blog ni... hehe...! Itulah alkisahnya...

Aei ni tergerak hati nk buat kuh akok ni.... kuih org kelantan. Dah lama aku bercadang, ari nilah baru terjadi rancangannya. Kuih ni bukanlah asing dgn aku... selalu aku tengok org jual tp pernah sekali tu aku pergi rumah kawan.... kuih tu rasa sedap sangat dan cair je dimulut bila dingap...!

Zaman skrg kuih yg org dulu2 susah2 buat pakai sabut kelapa dah boleh buat dgn senang je.... guna oven. Tu yg bersemangat nk buat tu. Resepi kuih akok ni ambil dari blog Puan Ros @ SinaranMenu. Katanya diambil dari MY Resepi oleh Zaliana. Terima kasih Puan Ros, dan Zaliana atas resepi yg menepati citarasa saya ni.



Bahan2 :

5 biji telur
200 ml pati santan
100 ml air
150 gram gula manisan (gula melaka)
30 gram tepung gandum
3 helai daun pandan- disiat-siat
Secubit garam halus

Cara-cara

Masak air bersama gula melaka hingga mendidih. Tutupkan api. Masukkan daun pandan semasa merebus gula melaka.  Masukkan santan.  Setelah santan suam, buang daun pandan dan masukkan tepung gandum dan telur,kemudian di blend hingga semua bahan sebati baru ditapis.

Panaskan oven pada suhu 200 darjah celcius. Panaskan acuan baulu ke dalamnya.  Boleh juga  guna acuan cupcake atau muffin jika tiada acuan baulu.. Masukkan sedikit minyak dalam setiap acuan.

Isi penuh acuan dan bakar selama 10 minit. Kuih ini akan mengembang. Bila dikeluarkan dari oven ia akan sedikit mengecut.



p/s : Kuih yg sedap dan menepati citarasa.... yg beli kt kedai tu mesti lebih tepung.



Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...