Breaking

Monday, January 7, 2013

Durian Crepes aku ... huhu!!

Akhirnya merasa jugak aku durian crepes yang sangat2 famous tu....  aku buat sendiri ari minggu smlm. Bukan x mau beli.. xkan nk makan speket 2 tu susah2 nk order... xde sapa yg nk antar, akupun xde msa terluang nk ambik..

Selalu jugak aku beli durian.... tp x sempat aku simpan utk dibuat durian crepes...  abis terus digrip anak2 ke mulut. Seminggu yg lepas, beli durian terus cepat2 aku simpan isi durian kt fridge dulu sebelum panggil anak2 makan durian... kalau idak, selesai le ...

Menjadilah durian crepes aku kali ni... emmmm sedap... tp aku ni macam biasalah.. buat ikut sesedap rasa dan kehendak aku jer... aku ni x pandai.. bila dah sukat, bancuh n gelek kt kuali (pakai kuali biasa) adunan tu aku tengok semacam telur dadar je..then aku adjust tambah tepung2 tu lg (resepi tu dah betul, aku je yg x betul kot... hehe!)

At last dah okey... aku pun terus mendadar... dek ketidak pandaian aku adalah ckit menggerutu mcm permukaan bulan ckit crepes aku ni...x pandailah nk buat cantik2.. jadilah kulit crepes tu mcam permukaan bulan je. Jadillah...!!! Bukannya aku nk menjual...nk ngap sendiri ngan anak2 jer...

Resepi ni aku ambil dari blogger RyoAzhar... nk tengok, klik sini! Resepi ni Ryo ambil dari Izah Daut dan Fiza Nordin.  Aku copy paste jelah resepi kt sini yer...!



Bahan Crepe:

3 sdt gula halus
3 sdt tepung ubi
*izah campurkan sedikit tepung jagung
1/2 sdt tepung gandum
1/2 sdt butter - dicairkan
4 bj telur - dipukul sikit
95 ml air
1 st vanila esen

B) Bahan Filing

250 ml whipped cream (kali ni aku pakai Value Pride) - putar sampai kental
Isi durian secukupnya (aku pakai durian biasa, sebab xde durian D24)



Caranya :

1) Satukan gula halus, tepung ubi dan tepung gandum dan tepung jagung.
2) Masukkan butter yang dicairkan.
3) Pukul sedikit telur. campurkan dalam bekas tepung.
4) Masukkan air.
5) Panaskan non-stik pan.*(pastikan guna api kecil je)
6) Tuang sesenduk. gelek non-stik pan agar bancuhan tepung menyeluruh. adunan tepung agak2 tak terlalu nipis dan tidak tlalu tebal. masak 1 pmukaan saja.
7) Biarkan crepe sejuk dahulu, kemudian letak cream,isi durian dan cream lagi.
8) Lipat kemas, sedia untuk dinikmati. (Digalakkan sejukkan dulu dalam fridge, lagiiii sedap)




p/s : Memang le sedap... penuh berkrim dan berdurian lagi...!

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...