Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, March 12, 2013

Kuih Liat a.k.a Lepat Liat x berdaun pisang

Teringin nk makan lepat liat punya pasal.... aku dok siapkan bahan2nya. Hubby  pegi beli daun pisang.... tp haram x jumpa plak. 

So.... jadilah cam gini kuih lepat liat dalam mangkuk kecik2 ni je.... rasa x jauh berbeza.... cuma x berbalut daun pisang. Lepaslah jugak kempunan aku ni... 

Aku masak kuih ni beberapa minggu yang lepas.... dek kesibukan berniaga, baru ari nilah dapat share kt sini.

Resepi lepat liat ni, aku ambil dari my resepi... Lepat Liat Utara oleh hanazmanis. Aku buat separuh je... sekadar nk mencuba. 

Bahan2 :

500gm tepung pulut
200gm gula merah
100gm gula pasir
2 cawan air
2 helai daun pandan 
Sedikit minyak masak untuk sapu
1 biji kelapa parut(putihnya saja - campur sedikit garam)
Daun pisang secukupnya - layur dulu
(Xde daun pisang, guna mangkuk plastik kecil je...)

Cara2 : 

Masukkan air, gula merah, gula pasir dan daun pandan ke dalam periuk. Masak hingga larut dan mendidih. Sejukkan. 

Gaul tepung pulut dan air gula di dalam bekas hingga sebati kesemuanya. Ambil daun pisang dan lenserkan minyak ke atasnya. Letak satu sudu besar tepung dan isikan sedikit kelapa bergaram tadi. Lipat dengan kemas.

* Untuk versi aku ni... ambil mangkuk plastik kecil, lenser dengan minyak dan isi sesudu makan tepung dalam mangkuk... bubuh kelapa bergaram sebagai inti.... isi balik sesudu makan tepung lagi menutupi inti.

Ulang cara tadi hingga habis dan kukus hingga masak dalam 10 ke 15 minit. Siap untuk dihidangkan.



p/s : Anak2 x pernah tengok kuih ni.. sebok dikatanya dodol. memang sebijik macam dodol pun...hehe!


Have a nice day! :)

1 comments:

Eyma Balkish said...

Jadilah...asalkan dapat makan...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...