Just Klik!

Friday, March 22, 2013

Masak Lemak Putih Labu, Fucuk, Tauhu dan Suun

Ari ni x gi berniaga macam biasa.... dok kat rumah sambil masak2 untuk jualan. Aku masak je....antar kt orang, jualkan. 

Masak pun ckit2 je... masak lemak ni beberapa hari lalu aku buat...not bad, anak2 pun suka. lebih2 lagi kalau digandingkan dengan ikan sambal.

Letih jugak aku ni walau dok kt umah je, so takat ni ajelah aku merepek...!


Bahan2 :

1/2 biji labu
1 paket fucuk tauhu sekali ngan suun
1 keping tauhu
1 biji bawang merah
1 biji cili merah
1/2 helai daun kunyit
sedikit ikan bilis
2 cawan santan
garam dan gula scukup rasa

Cara2 :


Labu  dibuang kulitdan di potong2, fucuk dan suun direndam sebentar sehingga lembut, tauhu dipotong dadu. Bawang merah dan cili merah dihiris. daun kunyit di carik2 sahaja.

Masukkan semua bahan tadi ke dalam periuk. Masukkan juga secawan santan dan secawan air. Didihkan ia sebentar.

Bila dah mendidih masukkan secawan lagi santan. Di kacau sentiasa dan apabila mendidih lagi, masukkan garam dan gula secukup rasa. Dah masak, bolehlah dihidangkan....


p/s : musim sakit tekak... masakpun xleh pedas2 sangat...!!!

Have a nice day! :)

1 comments:

aLyNnZ said...

Masak lemak ni sesuai sgt dgn selera ank2..letak kuah bnyk2 kt nasi ala bubur..

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...