Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, April 2, 2013

Ikan Bawal Masak Kari

Sibuk bebeno aku skrg ni.... x dapat nk selalu updated blog. Ari ni di rajinkan diri jugaklah sebab dah banyak yang aku masak n ambil gambar x dipos lagi kt sini.... 

Masakan ni aku buat beberapa minggu lepas.... dah lupa plak tarikh bila...hehe! Dah selalu masak kari kt sini.... macam ikan aku dah kongsi kt sini... kali ni giliran ikan bawal plak. Resepi tetap sama je....ulang2 tang tu jugak... 

Apapun layan jelah....!



Bahan2 :


1 ekor ikan bawal -bersihkan dan dipotong 3.
5 biji bendi - dipotong pangkal  dan hujung
1 biji tomato - potong baji
2 biji bawang merah - tumbuk
1 ulas bawang putih - tumbuk
1 cm halia - tumbuk
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari
1 sudu makan pes asam jawa
1 cawan air
2 cawan santan pekat
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit daun kari

Cara :

Tumiskan bahan tumbuk. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan pes asam jawa dan sedikit air . Masukkan serbuk kari sekali. 

Tumis bahan2 sampai garing. Lepas tu masukkan 1 cawan air dan 1 cawan santan. Masukkan juga bendi  dan ikan bawal. Masak sampai mendidih. lepas tu masukkan 1 cawan santan lagi. Perasakan juga dengan garam dan gula. 

Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan tomato sekejap.Bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Jarang masak ikan bawal...sedap gak!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...