Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Sunday, April 7, 2013

Ikan Kembung Rebus Masak Lemak Cili Hijau

Ari ni aku nk share masakan aku yng aku masak kelmarin... masakan yang mudah untuk org2 yang sibuk macam aku.. Lagipun dah jemu aku dengan masak lemak cili api yang pedas giler tu.... sakit tekak dah jadinya....hehe!

Resepi ni turun temurun dari keluarga aku sendiri.... Dah lama x buat sedap, berselera makan...! okeylah... akupun tengah sibuk nk menyiapkan tempahan bunga2 brooch... aku pertontonkan resepi ni kt sini...

Layannnnnnnn.......


Bahan2 :


4 ekor ikan kembung rebus
7  biji cili hijau
2 biji bawang merah 
2 cawan santan pekat.
1 sk serbuk kunyit
1 helai daun kunyit
secawan air
1 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa.


Cara2 :

Ikan kembung rebus dibersihkan. Cili hijau  di hiris memanjang kepada 3 bahagian, buang bijinya. Bawang merah dihiris. Daun kunyit di carik-carik kecil. Masukkan  cili hijau, bawang merah, daun kunyit asam keping dan serbuk kunyit dalam periuk bersama air dan secawan santan. Didihkan.

Bila dah mendidih, masukkan ikan kembung rebus tadi dan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau perlahan-lahan agar ikan tak hancur dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Tunggu sebentar dan lepas tu bolehlah diangkat.


p/s : Arini nk masak apa plak erkk!? ... Fikir...fikir fikir!!!!!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...