Breaking

Saturday, May 18, 2013

Pau Inti Kelapa

Ari ni letihnya x terkata... mood cuti gamaknya, nk tido je rasanya. Tp kerja plak banyak.... dptlah tido sekejap je ptg td. lepas tu gi ambik wifi baru... Selama ni guna broadband je.... anak2 puas merengek nk kn wifi sebab nk guna internet kt phone masing2.

Baru2 ni dpt offer tukar ke wifi x payah bayar sesen pun... boleh sesangatlah!!! Tu yang cepat2 gi ambik ni kt giant putra heights.. Dah siap semua kes barulah dpt mengupdated n3 kt cni. X payah rebut2 sangat dah ngan anak2... :)))

Berbalik cerita pasal juadah aku ni....  Dah lebih seminggu buat ni... bolehlah dikatakan memuaskan hati. Walau x selembut dan segebu kuih pau yang jual kt kedai2 tu.... yg ni aku boleh kasi 3 bintang.

Resepi aku ambil dari Myresepi oleh Ida Rahayu




Bahan2 :

500 gram tepung gandum
3 sudu besar gula
6 sudu besar minyak masak
1/2 peket mauripan instant yeast
1 sudu teh garam
air secukupnya

Cara-cara :

Satukan tepung,gula,garam,minyak dan mauripan dalam bekas. Gaul bahan tadi sebati. Uli campuran bahan - bahan tadi dengan air,sedikit demi sedikit sehinga tidak melekit. 

Biarkan doh tadi naik selama 10 minit atau dua kali dari saiz asal. Buat doh yang lebih kecil untuk diisi dengan inti. (Pastikan saiznya kecil kerana bila dikukus nanti akan jadi lebih besar lagi).

Leperkan dan isikan dengan sebarang inti kesukaan anda. Di sini saya buat pau inti kelapa. Panaskan periuk untuk mengukus. Masukkan pau yang telah siap tadi sewaktu air dalam periuk sedang mendidih. Kukus selama 15 minit atau sehingga masak.

Pau ni sesuai juga untuk digoreng.

Inti kelapa

bahan :

1/2 biji kelapa parut
1/2 cawan gula merah
1/4 cawan gula putih
Secubit garam.

Cara :

Masukkan semua bahan dalam periuk. masak di atas api sederhana sehingga semua gula cair dan bercampur sebati dengan kelapa. Sejukkan dulu inti sebelum digunakan. Inti boleh dibuat beberapa hari awal dan simpan dlm peti sejuk. Gentel bulat2 inti supaya senang nk dimasukkan kedlm pau....sekian...


p/s : Cepat je habis... x cukup, anak2 masih tanya lagi. nanti nk buat lagilah! :)))
 # n3 tulis smlm ~ 17/5..... Pos 18/5 kena gi niaga...:(


1 comment:

Uyien said...

Anggaran 500 gram tepung tu biasanya berapa cwan?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...