Just Klik!

Wednesday, August 28, 2013

Kek Coklat Moist

Dah berkurun rasanya x updated resepi kt blog ni.... Pun dah lama x bersiaran dengan resepi2 baru. Ari ni cuma nk updated kek yang aku buat beberapa ari lepas. Kek ni aku buat untuk majlis hari raya kt sekolah anak2 aku. Kuih raya dah tinggal serdak je... camne nk bawak kesekolah... so buatlah kek.

Fikir punya fikir dan belek2 resepi...aku buat kek ikut resepi ni.... sebenarnye dh pernah rasanya aku buat tp cuma x berkesempatan letak kt blog. Kek ni memang sedap... terasa sangat moistnya. 

So... agar resepi ni dan nostalgia makan kek ni  yg terasa menjilat jari... x hilang ditelan waktu.. aku hapdet kt cni ....lahhhhhh!!!

Resepi ni aku ambil dari blog http://mylovelyfamily-ana.blogspot.com  mohon  share  yer!!!




Bahan2 :

4 biji telur
1 tin susu cair
1 sdt esen vanila
1 1/2 ketul butter
2 cawan gula halus
1 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
1sdt baking powder
1 sdt soda bikarbonat


Cara:

Masukkan butter dlm periuk.. cairkan.. guna api sederhana.. Kemudian masukkan susu cair.. kacau sebati.. Pastu masukkan gula kastor pulak.. kacau lg.. Masukkan esen vanilla. kacau kesemuanya biar sebati dan tutup api.. pindahkan adunan ke dalam bekas lain atau pun guna je periuk tu pun boleh..

Sementara tu, dlm bekas lain lak sila pukul telor ayam tu guna whisker.. pukul agak2 kembang aje .. takyah nak beriya2 sgt pukulnya.. hehehe.. Kemudian, tuang sikit demi sedikit ke dalam adunan td.. kacau sebati..

Pastu lak baru masukkan bhn2 yg di ayak td ( tepung + serbuk koko + soda bikarbonat + baking powder ).. Masuk sikitt demi sikit... gaul sampai semua adunan sebati.. Pastu masukkan adunan ke dalam loyang..

Masuk paras stgh dr loyang je tau sbb kek ni naik tinggi.. sblm tu jgn lupa griss kan loyang dgn butter.. kang melekat kang kek tu kalo loyang tak di griss.. Tutup dgn aluminium foil utk elak kek terkena titisan air dr pengukus.. tak pun balut je penutup pengukus tu dgn kain..

Kukus kek sampai masak.. aku kukus dlm sejam je kot dgn api yg sederhana.. maksudnya api tak besar sgt dan tak kecik sgt..

Make sure pengukus di panaskan dulu sblm masukkan adunan kek td.. air dlm periuk kukusan pun jgn sikit sgt, kang kering lak sblm kek tu sempat masak.. paham ehh..

Dah siap... sejukkan... bolehlah dipotong2.... boleh gak dihias ikut citarasa dgn krim atau coklat cair... ikut kreativiti masing2... 



p/s :  aku plak x kreatif dan xde masa... takat ni jelah n terus ngap!



Have a nice day! :)

3 comments:

norherianiey hemi said...

Hahaha..tq share resipi.blhla cuba ni.

puteri irdina said...

cmpuran butter yg dcairkn tu nk d sejukkn dlu ke sblum msuk telo?

puteri irdina said...

cmpuran butter yg dcairkn tu nk d sejukkn dlu ke sblum msuk telo?

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...