Just Klik!

Thursday, August 1, 2013

Kuetiau Kungfu

Sibuk..... dan letihnya berniaga bulan puasa ni. Asyik2 x cukup tidur plak tu. Apa nk buat... Raya dah nk dekat dah... persiapan ntaqh kemana... anak dah bising dan heboh nk baju raya...kasut raya... ajak balik kg beraya lagi tu... kueh raya x buat jugak... buat kat kedai jelah!

Dah penuh dgn kesibukan ni.... ari ni aku buat menu kuetiau kungfu... sempena berkungfu last minute nk berbuka... hahaha.....!

Macam biasa ikut cara sendiri... senang, sedap dan mudah!!!


Bahan2 :

1 paket kuetiau - dicelur lembut dan toskan
2 keping kek ikan - dihiris nipis
2 pokok kailan -dipotong
1/2 batang lobak merah - hiris
Seketul bunga kobis - potong
3 ulas bawang putih - hiris halus
1/2 inci halia - hiris halus
1/2 kiub pati ayam
1 sudu besar sos tiram
1 sudu teh serbuk lada hitam
2 biji telur - dipukul sedikit
1 sudu makan tepung jagung
(cairkan dgn 1 cawan air)
garam secukup rasa
Minyak masak secukupnya.

Cara2 :

Tumiskan bawang putih dan halia hingga naik bau. Masukkan kek ikan serbuk lada hitam, sos tiram dan kiub pati ayam. Goreng seketika. Masukkan bancuhan tepung jagung, lobak merah dan bunga kobis.  Kacau hingga mendidih. Tambah air jika diperlukan.

Masukkan telur. Biar telur nampak sedikit nak beku. Kemudian kacau dan masukkan garam secukup rasa. Masukkan kailan. Kacau dan masukkan kuetiau. Kacau dan tutup api dan dah sedia untuk dihidangkan.



p/s : Sedap... hingga x terkata...Kalau nk lebih ummph boleh taruh udang besar... kita x taruh sebab elergik!!!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...