Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Thursday, September 12, 2013

Sawi Dan Cendawan.... Chinese Style

Inilah masakan sayur yg paling aku suka.... aku belajo ni dari buku masakan china tau! 

Sebenarnya masakan ni dibuat dengan cara lain... iaitu sawi tu kalau boleh cari yg kecik2 je... celur dan susun dalam pinggan. Cendawan aku guna cendawaan tiram ... dlm buku tu guna cendawan kecik2 halus mcm taugeh tu.. celur jugak sekejap. buat kuahnya lepas tu siram atas sawi dan cendawan yg telah disusun cantik.

Aku buat cara mudah sebenarnya...tp bagi sesiapa yg nk buat cantik utk jamuan makan, memang sesuai dihias cantik. Klau nk makan sendiri tu, x kisah..buat cara mcam aku ni... kita yg buat dia kan!



Bahan2 :

4 pokok sawi siew pak choy
(Kalau xde pakai je sawi biasa)
1 paket cendawan tiram kelabu
1 inci halia - dihiris halus memanjang
1 sudu teh serbuk lada hitam
2 sudu makan sos tiram
1 sudu teh serbuk pati ayam @ 1/4 drp. 1 ketul kiub ayam
2 sudu makan tepung jagung - bancuh dengan sedikit air
1/4 cawan air
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :
Sawi di potong dua. Cendawan di siat2  sahaja. Tumis halia. Bila dah kekuningan masukkan sebuk lada hitam, serbuk pati ayam dan 1/2 cawan air. 

Lepas tu masukkan cendawan dan sos tiram. Kacau dan biarkan mendidih. 

Seterusnya masukkan sawi. Bila sawi dah agak layu masukkan tepung jagung yang dibancuh tadi. Perasakan dengan gula dan garam. Bolehlah di hidangkan.



p/s : Sedap, aku suka ratah2 gitu je... hmmm! Dah pernah letak masakan ni dlm blog ni... tp sesaje nk letak lg dan lg.... xde idea le tu.... haha!



Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...