Breaking

Saturday, October 26, 2013

Pizza Mini ~ Comel tp agak garing rotinya....

Aku ni bukannya pandai buat roti... x pernah aku buat pun. Buat pizza tu adalah. Dalam proses nk buat mini pizza ni, aku main redah je adunan kulit pizza yg biasa aku buat tu... nk tengok resepi pizza yg biasa buat, boleh klik sini.

So,  mini pizza yang aku buat ni, tang roti ni jadi agak garing dan mengeras ckit. Intinya plak okey je. Ala.... janji jadi dan boleh dimakan... n ada rupa mini pizza yang jual tu...hehe. ni ayat nk menyedapkan hati sendiri ngan anak2 la tu.

Ikutkan xyahlah share kt orang di sebabkan kurang menjadi .... tp utk blog aku ni, aku nk buat kenangan pasal buat roti ni, so aku update lah... 

N then aku letak resepi sekali.... hehe!


Bahan2 : 

Doh
250 gm tepung gandum
140ml air suam~jika suka boleh ganti/campur dgn susu cair/segar
1 paket mauripan
1 sk gula
1/2sk garam
1sb marjerin
Topping
Sosej 
Sos cili
Mayonis
#secukupnya

Cara :
Bancuh yis dan gula dengan 3 sudu air suam , kacau rata dan tunggu berbuih. Lepas tu masukkan semua bahan dalam bekas...Gaul guna mixer. Bila bahan doh bergaul, uli hingga tidak melekat di tangan dan masukkan dalam plastik dan golek2kan ia selama 5 - 8 minit. Kalau doh melekat... taruh tepung cukup2 bagi ia tak melekit.

Keluarkan dan uli seketika. Masukkan dalam bekas bertutup dan biarkan selama 40 minit. Apabila kembang tumbuk adunan untuk mengeluarkan angin. 

Bahagikan adunan tersebut kepada beberapa bahagian dan canailah adunan tersebut menjadi bulatan leper yang  kecil dan diletakan dalam dulang atau bekas yang sesuai yang telah disapu dengan sedikit marjerin.

Hiris sosej menyerong. Sapukan sos cili diatas setiap doh. Susunkan sosej diatanya dan picitkan pula mayonis. 

Bakar adunan dlm 15 minit atau sehingga doh masak.



p/s : Jadilah.... asal boleh dimakan, dlm pada tu... abis gak! Ada orang ckp nk buat roti kena buh bread improver... barulah roti lembut.... okey... lenkali aku buh bila wat roti lagi... dah beli dah!


1 comment:

Unknown said...

thanks...sbb nak kongsi resepi ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...