Just Klik!

Sunday, November 24, 2013

Maggi Goreng Basah Simple.... auww!

Dah malas sesangat rasanya mengupdated blog.... sebab ...sebab... sebab.... letih, penat, bila balik niaga lah tuuuuuu....... Balik niaga dah kul 7 lebih ke kul 8.... lepas tu masak sampai kul 9... lepas tu makan... mengemas serba ckit dah ni kul 11... apa nk buat lg... kepala pun dah tingtong nk tido... cari tempat tido la.. tu la pase!

Ari ni rehat ckit kt rumah aku updated la masakan ni... mcm biasa... yg mudah2 je!!!


Bahan2 :

5 keping  mee segera 
(beli mee segera yg xde perisa tu - rendam dlm air panas sehingga lembut dan toskan)
2 keping daging burger 

(dipotong 2 kecil dan digoreng dahulu)
3 pokok sawi
2 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 hiris halia
1 sudu besar cili giling

2 sudu besar sos cili
2 sudu besr sos tiram
2 sudu besar kicap
1 sudu teh pes asam jawa
1/4 dari sebiji kiub ayam
1/4 cawan air
1 sudu teh gula
1/2 sudu teh garam
Minyak masak secukupnya.

Sedikit cili merah dan hirisan limau nipis utk hiasan

Cara2 :

Sawi dipotong2. Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk lumat Tumiskan bahan tumbuk sampai wangi dan kekuningan.

Masukkan cili giling dan dimasak sampai garing selepas itu masukkan daging burger, sos tiram, kicap, pes asam jawa dan kiub ayam. Biar seketika sehingga daging masak.

Masukkan 1/4 cawan air dan sawi. Tunggu sehingga sawi layu. Lepas itu masukkan mee segera. Kacau2 sehingga rata. Kacau lagi dan bolehlah dihidangkan. Simple jeeeeeeeeeeeeee!!!


p/s : Simple pun sedap gak!


Have a nice day! :)

Saturday, November 16, 2013

Kari Kepala Ikan Merah ~ besar gedabak u!

Kali ni masak kari plak.... Dah jemu berlomak cili api dan bersambal merah, kali ni kita masak yang real punya kari.... power gituuu.!

Selalunya pakai ikan yang comel2 je... kali ni, nah!.... besar gedabak kepala dia. Dua keping kepala yang dibelah dua tu penuh satu periuk.

Puas jugaklah kami sekeluarga nk mengabeskannya.... huhu! Sekali- sekala makan ikan yang besar2.... bukannya selalu!



Bahan2 :

1 ekor kepala ikan merah 
5 biji bendi 
1 biji tomato 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 cm halia
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari
1/2 cawan air asam jawa
1 cawan air
2 cawan santan pekat
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit daun kari

Cara2 :

Kepala ikan di belah dua dan dipotong. Bawang merah, bawang putih dan halia di tumbuk. Tumiskan bahan tumbuk dan daun kariBila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan air asam jawa. Masukkan serbuk kari sekali. Tumis bahan2 sampai garing. 

Lepas tu masukkan 1 cawan air dan 1 cawan santan. Masukkan juga bendi yang telah dibuang pangkal dan hujungnya dan kepala ikan. Masak sampai mendidih. lepas tu masukkan 1 cawan santan lagi. 

Perasakan juga dengan garam dan gula. Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan tomato yang dibelah empat dan cili merah yang dibelah dua sekejap. lepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan


p/s : Seronok  bila tengok anak2 n hubby berselera makan..... alhamdulillah!


Have a nice day! :)

Monday, November 4, 2013

Pajeri Terung...... masakan kampung yang sedappp!

Huhu... sedap nih... inilah namanya makanan biasa tp rasa luarbiasa. Kegemaran seisi keluarga nih! Aku selalu buat ni... kalau x guna terung aku guna nenas.... buah kedondong pun boleh jugak...

Resepi turun temurun yang sentiasa x ditelan zaman walau masa terus berlalu.... walaupun cuma masakan kampung je...

Okeylah.... kita layan dulu...



Bahan2 :

4 - 5 biji terung
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
1 inci halia
2 sudu makan ikan bilis atau udang kering
1 paket kecil serbuk kari kari ikan
1 paket kecil kerisik
1 sudu makan cili giling
2 cawan santan
1/2 cawan air
Sedikit rempah ratus
 ( kulit kayu manis, cengkih, buah pelaga dan bunga lawang)
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Terung dibersihkan dan dibelah. Bawang merah, bawang putih, halia ditumbuk lumat. Tumbuk juga ikan bilis/udang kering separuh lumat.  

Tumiskan rempah ratus bersama bahan tumbuk. Bila dah wangi, masukkan cili giling. Masukkan pula serbuk kari dan air. Tumis sampai pecah minyak. Masukkan  kerisik dan santan. 

Bila dah dah mendidih masukkan terung. Perasakan dengan garam dan gula secukupnya. Bila terung dah empuk, bolehlah diangkat dan dihidangkan.


p/s : Hidangan iringannya ikan sepat masin goreng dan sambal tempoyak... power!!!


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...