Just Klik!

Sunday, September 7, 2014

Bayam Merah Masak Lemak Putih

Bayam merah salah satu sayur yang sangat2 berkhasiat...... Kelmarin beli seikat bayam merah, ari ni aku masak lemak putih campur sekali tauhu dan tempe.

Wah, merah pink kuah dia.... ni yang aku suka tu. Mcm air bandung plak..... bagus tau untuk orang yang kurang darah.

Ingat lagi mula-mula masak lauk ni, anak2 takut nak makan.... takut jadi drakula.. hehe! Skrg dah tau dan faham xlah lagi.

Ok, kita tengok gambar dan resepi mudah ni....



Bahan2 :

1 ikat bayam merah
1 keping tauhu
1 keping tempe
1 biji bawang merah
1 biji cili merah
1/2 helai daun kunyit
sedikit ikan bilis
2 cawan santan
garam dan gula scukup rasa

Cara2 :

Bayam merah di potong2 dan disiat batang kerasnya dan dibersihkan. Tauhu dan tempe dipotong dadu besar2. Bawang merah dan cili merah dihiris. daun kunyit di carik2 sahaja. 

Masukkan semua bahan tadi dan ikan bilis ke dalam periuk. Masukkan juga secawan santan dan secawan air. Didihkan ia  sebentar.

Bila dah mendidih masukkan secawan lagi santan. Di kacau sentiasa dan apabila mendidih lagi, masukkan garam dan gula secukup rasa. Dah masak, bolehlah dihidangkan.


p/s : Sedap dan berkhasiat.


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...