Just Klik!

Saturday, October 18, 2014

Masak Lemak Cili Api Pisang Muda dengan Ikan Masin

Nak cuba mengudated blog ari ni...... Agak susah rasanya. Apakah laptop ni dh berat dek gambar2 yg tersimpan atau laptop ni dah ada virus yang bersarang? Entahlah......

Masakan ni ada nostalgia tersendiri... masa duk rumah bujang masa anak dara dulu. Masa tu kt Pekan Kuale @ Kuala Kangsar..... menyewa di situ. Rumah di pinggir  kampung....  ada pokok pisang kt belakang rumah.... rendah je. Ambil 3 biji buat gulai lemak campur ikan masin... Menu xde duit tunggu cukup bulan... berjimatlah katakan... sedap tuh!

Dengan sesikat pisang emas muda yg ada 7 biji, comel2 je ni.... yg my hubby beli kat pasar, jadilah masakan ni.... sedap.... sesuai selera kampung.


Bahan2:

7 biji pisang muda
2 keping isi ikan masin kurau
12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
2 cawan santan pekat.
secawan air
1 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa.
Cara2 :

Pisang muda disiat kulit luar sahaja dan dipotong2. Ikan masin dipotong2 kecil. Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Didihkan.

Bila dah mendidih, masukkan pisang muda dan ikan masin tadi dan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila pisang dah empuk boleh tutup api dan dihidangkan.



p/s : Sesekali masak dan makan masakan kampung ni.... terbayang suasana kampung dengan pokok pisang dengan daunnya melambai-lambai ditiup angin.
 

Have a nice day! :)

2 comments:

Nur Razali said...

wow! menarik ni boleh cuba la..rse mcm da lame sgt x mkn msakan kg nih..thanks 4 sharing dear :)

Rina Pretty Healthy said...

masakan kampung memang sedap-sedap belaka dan mengiurkan.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...