Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Friday, October 31, 2014

Masak Lemak Cili Api Telur Itik Bersama Belimbing Buloh

Dalam kesibukan yang menggila, aku kini bertukus lumus mengerjakan blog ni. Ha...ha.... buatlah apa yang patut. Masak tetap masak sebab perut perlu di isi.

Masak lemak cili api ni memang kegemaran hubby..... anak2 pun suka. Dapat pulak padanan yang sempurna, telur itik dengan belimbing buloh..... apalagi memang disukai sangat2lah...hihi

Entah bila kali aku buat masak ni pun dah lupa.....bulan lepas ke bulan lepas yang dulu lah tu.... !


Bahan2:

5 biji telur itik 
15 biji buah belimbing buloh - belah dua
12  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Bahan tumbuk dan serai di masukkan dalam periuk bersama belimbing buloh yg telah dibelah dua. Masukkan  secawan santan pekat serta secawan air. Renehhkan sehingga mendidih.

Bila dah mendidih, pecahkan telur dengan berhati-hati agar kuning telur tak pecah. Masukkan telur satu persatu dan kacau perlahan-lahan. Bila telur dah mengeras, masukkan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi. Tapi jangan banyak2 nanti x sedap plak. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.


p/s : Fuyoo.... sedap tu!!


Have a nice day! :)

1 comments:

Najlaa 'Aqilah said...

Salam blogwalking here :)

sedapnyaaaaaaaaaaa masak lemak cili api telur itik!! lapar terus! haha

sincerely,
Najlaa 'Aqilah

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...