Just Klik!

Monday, December 22, 2014

Masak Lemak Cili Api Pucuk Ubi dengan Tulang Ikan Masin

Walla..... memasak lagi kita.... Jenis lauk yang paling digemari suamiku. Aku dan anak2 pun suka jugak. Dah ada anak2 membantu kat tempat berniaga ni, sesekali bolehlah memasak.

Pucuk ubi beli kat pasar je.... bukan tanam sendiri tau! Kalau beli sekali 3 ikat..... lepas tu ambik pucuk nye saja utk dibuat gulai. Entah ape2 je dorang ni.... daun ubi yg keras kematu tu sapa nk makan!

Macam buat masak lemak yang  biasa tu je....cuma bahan2 asas je ditukar.... opps.. layan!


Bahan2:

3 ikat pucuk ubi
3 keping tulang ikan masin
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
2 cawan santan pekat.
secawan air
1 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa.
Cara2 :

Pucuk ubi dipilih hanya pucuk dan daun yang lembut. Rebus sebentar dan toskan airnya. Ikan masin dipotong2 kecil sedikit. Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Didihkan.

Bila dah mendidih, masukkan pucuk ubi rebus dan ikan masin tadi dan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila dah masak boleh tutup api dan dihidangkan.


p/s : Sedappp gitewwww.... ada plak sambal belacan dan ulam jering...perghhhh!



Have a nice day! :)

1 comments:

fazlina rosli said...

Best nyer menu ni.... wajib wat ni... hari-hari tak sah tak mengulai...

www.mysecretvitamin.blogspot.com.my

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...