Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, December 23, 2014

Sambal Ayam Bersama Kentang

Masak je lah hari2... Kekadang tu buntu memikirkan apa yang nak dimasak.... Hari2 mau makan... terpaksalah memasak juga.... Nak membeli bukan boleh hari2 .... makan kos yang banyak jugak. Nak2 pulak ada yang x sesuai selera.....

Memasak untuk keluarga adalah lebih afdal dan dapat pahala jugak tu..... So, agak sibuk jugak ari ni.... masak yang mudah ajelah! Menu ayam sentiasa menyelerakan... Ada beberapa ketul ayam kat peti ais... tambah kentang sekali, jadilah 'sambal ayam bersama kentang'....jer!



Bahan2 :

5 ketul ayam
4 biji kentang
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu besar cili giling
2 keping asam keping/gelugor
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya


Cara2 :

Ayam dipotong2 kecil dan digoreng garing. Kentang dikupas kulit, dpotong baji dan digoreng hingga lembut. .Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar dihiris. 

Tumiskan bahan tumbuk sehingga kekuningan. Masukkan cili giling. Tumis sehingga agak garing dan masukkan sedikit air. Masukkan juga asam keping.Selepas tu masukkan bawang besar yg telah dihiris. 

Perasakan dengan garam dan gula. Biarkan ia mendidih sekali lagi. Dah masak, Masukkan ayam dan kentang yg telah digoreng . Dah siapppppppp... bolehlah dihidangkan.



p/s : Ayam.... semua suka.... menyelerakan!


Have a nice day! :)

1 comments:

Zurina Zulkefli said...

gmm bole try menu ni..hari2 gulai je boring gak..tq bg menu..surirumah kdg xde idea nak masak ape..

zuerieybeautysecret.blogspot.com

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...