Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Saturday, April 26, 2014

Sambal Tumis Udang Galah Dengan Jering

Sebenarnya waktu ni tengah masak...... elok2 rendang aku ni mengelegak je.... gas plak abis. So, dah order gas sesambil tunggu dan nk sambung masak tu.... godek2lah blog menaip n3.

Semenjak 2 menjak ari tu teringin nk makan udang galah.... n resepi yg aku nk update ni main terjah je..... masakan biasa je. Ada plak jering kt peti ais..... masuk ajelah.

X mo pjg2 membebel, kita layan gambar yg menggiurkan ni dan resepinya sekali......!


 Bahan2 : 

1/2  kilo udang galah (dlm 12 ekor je)
6 biji buah jering
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
3 sudu makan cili giling
1/2 cawan air asam jawa
Sedikit belacan
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Udang galah dibersihkan, buang janggut dan kepalanya. Jering di kupas dihiris, dibersihkan dan direbus empuk. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar di mayang. 

Tumis bahan tumbuk. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Goreng sampai wangi. Masukkan air asam jawa, bawang besar dan udang. Tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula.

Masukkan jering yg direbus empuk  tadi. Gaul sebati  dan renih seketika. Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan.



p/s : Huhu..... lepas kempunan nk makan udang galah.... 

Have a nice day! :)

Monday, April 21, 2014

Pai Epal

Ada 2 biji epal fuji kt peti ais tu......terfikir2 kalau buat pai boleh gak. Smlm ada tengok org bubuh  gambar pai kt fb. Tu yg terliur tu. Lagipun dh lama x masak kuih2 atau kek2 apapun sejak air dicatu ni. Klau masak lauk makan tengahari atau mlm pun yg ringkas2 je. Itulah penangan catuan air ni.

Kebetulan kelmarin ada air..... so boleh buatlah ni..! Bahan2 pun sangat mudah dan pakai apa yang ada je. Bolehlah buat minum petang daripada membeli..... mahal tu! Adunan ni dari resepi asas buat pastry biasa. Jadi mcm2 inti boleh jd ngan doh ni. Letak inti kentang dah jadi karipap, letak inti sayur jadi epok2 tapi kalau nak buat sardin gulung letak je sardin dan bakar. 

Saya plak nak letak inti epal jadilah pai epal. Boleh di buat mcm2 bentuk.... bulat, bersegi atau buat macam karipap. Saya buat bentuk bulat je..... Adunan yg akhir tu dh x larat nk terap kecik2.... so jdlah besar gedabak...haha!

Resepi ni main redah je....... so xde tiru specific dari mana2 !


Bahan2 pastry :

120 gm tepung gandum
1 camca teh gula
45 gm marjerin sejuk beku (boh dlm peti ais kejap)
3-4 camca sedang air sejuk

Cara2 : 

Ayak tepung dengan garam, masukkan marjerin yang telah dipotong2. Gaul dan ramas marjerin dengan tepung (hujung jari je) sampai jadi macam serbuk roti.Masukkan air sejuk dan uli hingga dapat doh yg lembut tapi tak melekat. 


Canai, bentuk dan letak le inti.... dah siap, letak dlm dulang dan sapu kuning telur. Bakar sehingga kekuningan dan agak garing.. Bolehlah diangkat. Pai nielok di makan suam2 ckit. Jgn makan panas2.... nnti melecur lidah.



Bahan2 :

2 biji epal
4-5 sudu besar gula merah/gula perang
2-3 sudu besar gula 
2 sudu besar tepung
1/2 cawan air
Secubit sebuk kayu manis

Cara2 :

Epal dibuang kulit dan dipotong dadu kecil2. Panaskan epal bersama serbuk kayu manis dan air.Dah mendidih, masukkan gula merah dan gula pasir. 

Kacau hingga gula larut. Masukkan tepung jagung untuk memekatkan inti. Kacau cepat2 dan tutup api. Tunggu sejuk. Bolehlah jd inti pai epal. 

p/s : Tanya anak.... ok x pai ni, bolehlah.... sedap, sedap, sedap!


Have a nice day! :)

Thursday, April 17, 2014

Gulai Lemak Kuning Labu

Dah masuk bulan ketiga blog ni terbengkalai x ber n3. Banyaknya hal...... Sibuk gila2 plak tu. Ditambah wifi yg buat hal. Skrg ni masaalah wifi xde kot (dh tukar ke wifi baru - Unifi) ...... tinggal aku je kena rajin dan cari masa yg x sibuk.

Masak tu tetap masak dan ambil gambar tp agak kurang buat masa ni..... sebab selalu makan kedai dek air yg kena catu kt Selangor skrg nih..... Masakan ni simple je, stail kg punya. Ada gulai labu dgn ikan masin goreng je makan ngan nasi dah sedap sangat tau!



Bahan2 :

1/2 biji labu
1 keping tauhu
1 biji bawang merah
1 biji cili merah
1/2 helai daun kunyit
sedikit ikan bilis

1/2 sudu teh serbuk kunyit
2 cawan santan
garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Labu  dibuang kulit dan di potong2. Tauhu dipotong dadu. Bawang merah dan cili merah dihiris. Daun kunyit di carik2 sahaja.

Masukkan semua bahan tadi ke dalam periuk bersama ikan bilis dan serbuk kunyit. Masukkan juga secawan santan dan secawan air. Didihkan ia sebentar.

Bila dah mendidih masukkan secawan lagi santan. Di kacau sentiasa dan apabila mendidih lagi, masukkan garam dan gula secukup rasa. Dah siap masak bolelah dihidangkan.




p/s  : Lauk iringan bersama gulai ni........ ikan sepat masin goreng....perghhhh!


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...