Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Monday, September 29, 2014

Kerabu Mangga Bersambal Kelapa

Aduyai..... klau tak betul2 semangat nk update blog, memang terbengkalai lah jawabnye blog ni. Ada je yang nak dibuat... sibuk tak abis2 tuuuu!!

Kita pergi ke mukadimah asal terus.... kepala pun dh ting-tong.... penat. Masakan kali ni pemecah selera.... ada  rasa masam2, lemak2 dan pedas. 

Ini resepi sendiri.... tak ambik kat mana2.... buat untuk kesesuaian tekak sendiri je.


Bahan2 :

1 bji mangga muda yg hampir masak mengkal - parut halus
Cili api - ikut sendiri, kalau nk pedas bubuh banyak2
3 biji bawang merah - hiris halus
2 sudu besar kelapa parut
Segenggam ikan bilis - dibersihkan
Belacan bakar- jika suka, x bubuh pun xpe
Secubit garam dan sesudu teh gula

Cara2 :

Cili api ditumbuk lumat bersama garam dan gula. Tumbuk kelapa sekali, Dah lumat, masukkan belacan dan ikan bilis. 

Ikan bilis ditumbuk agak2 kasar sedikit. Masukkan pula bawang merah dan mangga muda.  Bahan2 tu semua digaul sebati  

Dah siap, bolehlah dihidangkan.



p/s : Pehhh.... menyelerakan sungguh... makan dengan ulam timun.

Have a nice day! :)

Wednesday, September 24, 2014

Agar-agar Aiskrim Soda

Haissh.... sibuk memanjang je aku ni. Ari ni updated blog.... letih tapi ku turutkan jua. Kalau tidak bilalah lg nak buat, kena kuatkan semangat ni...

Makanan pencuci mulut yang sesuai untuk hari2 yang panas membahang ni. Sejuk je masuk ke tekak... Buat dah lama.... baru hari ni dapat di letakan kt blog. Takpe......biarlah ketinggalan keretapi n3 ni... asal ada gak n3 walau sekali-sekala je muncul.

Buat pencuci mulut dengan apa yang ada kt rumah je.... Jadilah 'agar-agar aiskrim soda'.



Bahan2 :

1 paket agar2 serbuk warna biru
2 cawan air
2 cawan susu cair
2 cawan aiskrim soda
1 1/2 cawan gula

Cara2 :

Didihkan air. Masukkan agar-agar serbuk dan gula serta pewarna biru. Kacau sehingga gula dan serbuk agar-agar hancur. Didihkan dengan api yang perlahan. Sentiasa dikacau. Apabila dah ada tanda2 nak mendidih, tutupkan api. Agar2 dibahagi 2,

Satu bahagian di tambah aiskrim soda dan satu bahagian ditambah susu cair. Kacau kedua-dua bahagian dengan sebati. Boleh di tuang ke dalam acuan selapis susu dan selapis lagi warna biru soda ke dalam loyang.

Sejukkan. Bila mengeras bolehlah dikeluarkan dari acuan atau diipotong2.

Dah siap! Boleh dihidangkan.


p/s : Sedap erk!


Have a nice day! :)

Saturday, September 13, 2014

Fried Rice With Fish Cake

Nasi goreng yang simple..... Hari ni menu dalam bahasa omputih plak.... Dlm bahasa melayunya agak pelik ckit, tu   yang gi guna bahasa omputih tu... "Nasi Goreng Bersama Kek Ikan".

Kek ikan ni biasa jual kt kedai2, pasar2, kt pasaraya pun ada. Biasanya orang guna  masak bersama mee dan mihun. Aku suka kek ikan ni.... sesuai selera.

Masak dan makan jelah.... 



Bahan2 :

2 mangkuk nasi 
2 sudu besar ikan bilis - goreng
2 keping kek ikan 
1 biji bawang besar - hiris
1 ulas bawang putih - cincang
8 biji cili api -titik2 pecahkan 
2 biji telur
Secekak sawi
2 sudu makan kicap
1 sudu besar sos tiram
Sedikit minyak masak
gula dan garam secukup rasa

Cara2 :

Tumis bawang besar, bawang putih. Bila dah kekuningan, masukkan cili api pecah2 tu. Goreng sampai agak wangi dan berbau menyengat. Masukkan sawi yg telah dipotong dan dibersihkan. Masukkan juga sos tiram dan kek ikan. Biar sedikit masak. 

Masukkan telur dan kacau2kan sebati. Masukkan nasi dan kicap. Kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula.  Masukkan ikan bilis goreng. Kacau rata dan sekata... Bila dah siap bolehlah dihidangkan. 


p/s : Sedap gak erkkk!



Have a nice day! :)

Sunday, September 7, 2014

Bayam Merah Masak Lemak Putih

Bayam merah salah satu sayur yang sangat2 berkhasiat...... Kelmarin beli seikat bayam merah, ari ni aku masak lemak putih campur sekali tauhu dan tempe.

Wah, merah pink kuah dia.... ni yang aku suka tu. Mcm air bandung plak..... bagus tau untuk orang yang kurang darah.

Ingat lagi mula-mula masak lauk ni, anak2 takut nak makan.... takut jadi drakula.. hehe! Skrg dah tau dan faham xlah lagi.

Ok, kita tengok gambar dan resepi mudah ni....



Bahan2 :

1 ikat bayam merah
1 keping tauhu
1 keping tempe
1 biji bawang merah
1 biji cili merah
1/2 helai daun kunyit
sedikit ikan bilis
2 cawan santan
garam dan gula scukup rasa

Cara2 :

Bayam merah di potong2 dan disiat batang kerasnya dan dibersihkan. Tauhu dan tempe dipotong dadu besar2. Bawang merah dan cili merah dihiris. daun kunyit di carik2 sahaja. 

Masukkan semua bahan tadi dan ikan bilis ke dalam periuk. Masukkan juga secawan santan dan secawan air. Didihkan ia  sebentar.

Bila dah mendidih masukkan secawan lagi santan. Di kacau sentiasa dan apabila mendidih lagi, masukkan garam dan gula secukup rasa. Dah masak, bolehlah dihidangkan.


p/s : Sedap dan berkhasiat.


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...