Just Klik!

Tuesday, December 23, 2014

Sambal Ayam Bersama Kentang

Masak je lah hari2... Kekadang tu buntu memikirkan apa yang nak dimasak.... Hari2 mau makan... terpaksalah memasak juga.... Nak membeli bukan boleh hari2 .... makan kos yang banyak jugak. Nak2 pulak ada yang x sesuai selera.....

Memasak untuk keluarga adalah lebih afdal dan dapat pahala jugak tu..... So, agak sibuk jugak ari ni.... masak yang mudah ajelah! Menu ayam sentiasa menyelerakan... Ada beberapa ketul ayam kat peti ais... tambah kentang sekali, jadilah 'sambal ayam bersama kentang'....jer!



Bahan2 :

5 ketul ayam
4 biji kentang
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu besar cili giling
2 keping asam keping/gelugor
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya


Cara2 :

Ayam dipotong2 kecil dan digoreng garing. Kentang dikupas kulit, dpotong baji dan digoreng hingga lembut. .Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar dihiris. 

Tumiskan bahan tumbuk sehingga kekuningan. Masukkan cili giling. Tumis sehingga agak garing dan masukkan sedikit air. Masukkan juga asam keping.Selepas tu masukkan bawang besar yg telah dihiris. 

Perasakan dengan garam dan gula. Biarkan ia mendidih sekali lagi. Dah masak, Masukkan ayam dan kentang yg telah digoreng . Dah siapppppppp... bolehlah dihidangkan.



p/s : Ayam.... semua suka.... menyelerakan!


Have a nice day! :)

Monday, December 22, 2014

Masak Lemak Cili Api Pucuk Ubi dengan Tulang Ikan Masin

Walla..... memasak lagi kita.... Jenis lauk yang paling digemari suamiku. Aku dan anak2 pun suka jugak. Dah ada anak2 membantu kat tempat berniaga ni, sesekali bolehlah memasak.

Pucuk ubi beli kat pasar je.... bukan tanam sendiri tau! Kalau beli sekali 3 ikat..... lepas tu ambik pucuk nye saja utk dibuat gulai. Entah ape2 je dorang ni.... daun ubi yg keras kematu tu sapa nk makan!

Macam buat masak lemak yang  biasa tu je....cuma bahan2 asas je ditukar.... opps.. layan!


Bahan2:

3 ikat pucuk ubi
3 keping tulang ikan masin
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
2 cawan santan pekat.
secawan air
1 keping asam keping
garam dan gula secukup rasa.
Cara2 :

Pucuk ubi dipilih hanya pucuk dan daun yang lembut. Rebus sebentar dan toskan airnya. Ikan masin dipotong2 kecil sedikit. Masukkan bahan tumbuk ke dalam periuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. Didihkan.

Bila dah mendidih, masukkan pucuk ubi rebus dan ikan masin tadi dan secawan lagi santan pekat. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila dah masak boleh tutup api dan dihidangkan.


p/s : Sedappp gitewwww.... ada plak sambal belacan dan ulam jering...perghhhh!



Have a nice day! :)

Tuesday, December 16, 2014

Nasi Goreng Kailan Ikan Masin

Sibuk, stress dan macam2 hal ada..... Dah settle sementara. Sekarang dah start nak masuk dapur balik. Dan ada sikit2 masa tu.... berkejarlah aku update blog. 

Ari ni masak dua kombinasi..... nasi goreng dan sayur kailan ikan masin. Okeylah tu... dua2 kegemaran sekeluarga. Tak larat  nak celoteh panjang2... kita layan resepi.


Bahan2 :

2 mangkuk nasi 
2 sudu besar ikan bilis - goreng
1 biji bawang besar - hiris
1 ulas bawang putih - cincang
12 biji cili api - tumbuk lumat
2 biji telur
3 pokok kailan
1 sudu makan sos tiram
2 sudu makan kicap
1/4 dari seketul kiub ayam
* Sedikit ikan masin - ikan masin apapun xpe 
(guna ikan gelama kecil, buang tulang dan potong2)
Sedikit minyak masak
garam secukup rasa

Cara2 :

Panaskan minyak dan goreng ikan masin sehingga masak. Lepas tu masukkan  bawang besar dan bawang putih. Bila dah kekuningan, masukkan cili api tumbuk. Goreng sampai agak wangi dan berbau menyengat. 

Masukkan kailan yg telah dipotong dan dibersihkan. Biar sedikit masak. Masukkan juga sos tiram dan  kiub ayam. 

Masukkan telur dan kacau2kan sebati. Masukkan nasi dan kicap. Kacau rata. Perasakan dengan garam.  Masukkan ikan bilis goreng. Kacau rata dan sekata... 

Bila dah siap bolehlah dihidangkan.


p/s : Pergh....Mesra gitewwww! sedapp!


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...