Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Tuesday, December 29, 2015

Sagu Gula Melaka

Petang kelmarin buat juadah minum petang..... satu pencuci mulut yang sangat mudah. Godek2 jer, dah siap. Nak cepat sebab pada malam nya nak pergi jenjalaan cari baju sekolah anak2 .... Dah beli dah sebenarnya tapi  ada beberapa benda yang tertinggal....

Jom la kita tengok resepi sonang dan belanja sekeping gambar tak semenggah ni.... haha!


Bahan2 :

2 cawan sagu telor ikan
1 keping gula melaka
1 cawan gula merah
1/2 cawwan gula pasir
2 helai daun pandan
Perwarna hijau
Air secukupnya

Cara2 :

Buat air gula melaka dulu. Gula melaka, gula merah, gula pasir dan daun pandan dicampur dalam periuk bersama 2 cawan air dan di masak sehingga mendidih. Masak sampai gula hancur. Ketepikan.

Sagu telor ikan dibasuh dan tapiskan. Didihkan 2 cawan air. Seterusnya masukkan sagu. Taruh pewarna. Kacau terus sehingga sagu menjadi jernih dan menjadi pekat dan likat. Lepas tu bolehlah diletakkan didalam loyang atau acuan yang di sukai.

Dah sejuk, bolehlah dimakan bersama gula melaka. Kalau nak makan sejuk... taruh dalam peti ais terlebih dulu. Sedapppp!


p/s : Kalau nak lagi sedap boleh tambah dan makan dengan santan  atau susu cair.... nyumm3

*******************
my life .....!
klik SINI
*******************


Have a nice day! :)

Friday, December 18, 2015

KIMCHI.....

Minggu lepas ada tengok kat Wanita Hari Ini... cara buat kimchi. Sebelum tu ada tengok kat FB orang buat jual kimchi tu. Nampak sedap jugaklah... Anak2 plak minat korea... bila dapat tahu aku nak buat kimchi teruja sesangat diorang....

Aku pun mula membelek 2 resepi kimchi kat google. Macam2 versi ada. So, aku buat rumusan sendiri. Buat cara senang jer..  Ada yang buat letak paste tepung pulut... tambah sayur lobak putih... epal pun ada.

Tak letak itu semua .... hanya kobis panjang dan bawang putih jer... buat sikit jer... nak merasa jer...hihi!



Bahan2 :

1/4 dari sebiji kobis panjang
2 ulas bawang putih
2 sudu besar cili giling
1 sudu makan sos tiram
2 sudu besar garam
1 sudu kecil gula

Cara2 :

Kobis dibersihkan dan dipotong besar2. Bawang putih di cincang kasar. Kobis digaul sebati dengan garam dan ditekan padat dalam sebuah bekas. Biarkan selama 6 jam.

Selepas 6 jam, basuh kobis yang bergaul garam beberapa kali untuk membuang lebihan garam. Gaulkan kobis dengan cili giling, bawang putih. sos tiram dan gula. 

Perap dan peram selama2 hari dibawah suhu biasa. Dah 2 hari, barulah boleh di makan dan disimpan dalam peti sejuk. Kalau nak lebih masam peram la 3 hari ikut kesesuaian rasa.



p/s : Anak2, mula2 teruja... tapi bila dah jadi cakap baunya tak sedap, menyengat. Camne nak makan tuh...hihi!

*******************
my priority.....!
klik SINI
*******************

Have a nice day! :)

Monday, December 14, 2015

Kacang Botor Goreng Cili Merah

Hmm..... ari ni nak kongsi resepi masakan sayur jer. Jangan tak tau sedap tau.... Rugi kalau tak makan. Masak sayur ni kalau kena caranya memang sedapppp!

Kacang botol atau kacang botor tak tau la.... Sama je kan! Macam biasa, anak2 suka jugak makan sayur ni... tapi ada yang pelik tengok ...dia kata kacang botor nicnampakmacam berkepak bila di potong2 tu.... hihi!
Okeylah kita tepek gambar ngan resepi kat sini....


Bahan : 

Secekak kacang botor
2 sb ikan bilis
3 biji cili merag
2 ulas bawang merah
1 ulas bawag putih
1/2 cawan air
Minyak masak secukupnya
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Kacang botor dibersihkan dan dipotong2. Cili merah, bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Ikan bilis ditumbuk kasar. Panaskan minyak dan tumis bahan2 yang ditumbuk sehingga wangi.

Masukkan kacang botor, air, garam dan gula secukup rasa. Tutup kuali. Apabila kacang botor dah agak lembut, tutup api.

Angkat dan sedia dihidangkan.

*Ikan bilis boleh ganti udang kering, nak pedas boleh tambah cili padi dan lebih berperisa... letakla sedikit belacan...


p/s : secukup rasa gittewww!

*******************
my dream.....!
klik SINI
*******************



Have a nice day! :)

Monday, December 7, 2015

Sambal Hitam Belimbing Buloh

Aritu.... minggu lepas hubby bawak balik belimbing buluh. Katanya kawannya bagi selepas dia pergi melawat tempat kerja lama. Buat masak lemak cili api...sudah! Buat sambal pedas, sudah... tapi ada ada banyakkkk lagi...

So, fikir2 dan fikir..... google sekali... Yes! dapar idea buat sambal hitam belimbing buluh.... masakan tradisi negeri Pahang. Pernah rasa sekali dua.. bila ada yang jual dalam botol.. sedap jugak, masam2 pedas dan manis.

So, bermulalah episod mencuba membuatnya.... ikut resepi SINI... tapi buat ikut cara sendiri serba sikit...hihi!



Bahan2
Belimbing buluh (1 mangkuk penuh)
Cili padi (ikut kepedasan masing2)
Ikan bilis yang telah dikopek (ikut sendiri nak banyak mana)
Bawang merah [3 ulas ditumbuk, 3 ulas dihiris nipis]
Kicap manis atau secukup rasa (takde kicap manis... kicap masin pun ok)
Garam dan gula secukup rasa
Minyak masak secukupnya

Cara2 Menyediakan
Sediakan terlebih dahulu belimbing buluh. Kuantiti belimbing buluh terpulang masing2.   Belimbing hendaklah dicuci bersih.  Masukkan ke dalam periuk TANPA AIR dan renih dengan menggunakan api yang kecil.  Biar sehingga belimbing mengeluarkan jusnya sendiri & kecut.  

Selang seminit atau dua minit mesti dikacau supaya periuk tidak hangit.  Biarkan sehingga belimbing mengecut & jusnya betul2 kering dengan api yang kecil sehingga warna belimbing bertukar menjadi gelap.  

Tumbuk cili padi sehingga halus.  Tumbuk 3 ulas bawang merah sehingga lumat. (3 ulas lagi dihiris nipis)  Tumbuk juga ikan bilis tetapi jangan terlalu lumat.  Tumbuk belimbing buluh juga separa lumat.

Panaskan minyak masak dalam kuali. Tumiskan bawang yang dihiris sehingga wangi.  Masukkan bahan2 tumbuk sekaligus & tumislah sehingga bahan2 tersebut sehingga nampak agak kering & garing (agak lama juga).  

Tambahkan kicap manis, garam & gula secukup rasa. Biarkan sambal kering sedikit (seperti serunding gitu).  Bila dah garing tutupkan api lalu tolakkan sambal ke tepi kuali beberapa minit supaya minyak tos sebelum dihidang. 


p/s : Entahlah, betul ke ini rupa sambal hitam...  Pernah rasa lebih kurang jer. Sedap bagi aku tapi pelik bagi hubby dan anak2..... haha!



Have a nice day! :)

Saturday, November 28, 2015

Apam Kampung Gula Merah

Dah  lama tak makan kuih  apam ni.... Masa kecik2 dulu, selalu mak buat. Sedap makan dengan kelapa parut. Buatnya pun mudah jer. Tak banyak karenah.... dah siap!

Actualy dulu2 aku ada simpan resepi orang dulu2 ..apam  ni dalam buku catatan lama.... tapi dah hilang entah kemana tah... So, godek2 kat google jumpa resepi dari blog yatie memories. Rasanya ia yang seakan2 resepi lama tu. Nak tengok resepi dari blog tu... klik SINI.

Jom layan gambar dan resepi.....




Bahan A 
1/2 cwn gula merah*
1/2 cwn gula pasir*
2 cwn air*
2 helai daun pandan*(* di masak dan sejukkan, tapiskan)

Bahan B
11gm yis mauripan
1/2 cwn air suam
1 sudu kecil gulahalus

Bahan C
4 cwn tepung gandum
secubit garam

Cara-Cara :


Masak bahan2 (A) bertanda* hingga gula larut,tapiskan dan sejukkan. Dalam bekas lain, bancuh bahan B dan biarkan 5 minit atau sehingga berbuih. Satukan bahan C ke dlm mangkuk besar dan masukkan sekali air gula yg telah sejuk tadi.(Kacau guna whisk je hingga sebati)


Gaul sebati dan masukkan bahan B tadi. Gaulkan, setelah sebati, tutup dan biarkan perap selama 1 jam. Lenserkan loyang  10x10x3 inci dngn sedikit minyak dan tuangkan adunan ke dlm loyang dan biarkan selama 10 minit. Kukus adunan selama 40 minit


Biarkan kuih  betul2 sejuk barulah di potong dngn menggunakan pisau tajam dngn cara spt gergaji kedepan ke belakang supaya kuih tak kelihatan mampat. Sedap di makan bersama kelapa parut putih yg di gaul dngn sedikit garam.

**Saya guna acuan kecil, saya sapukan minyak sekeliling acuan dan tuangkan 3/4 adunan apam yg di perap sejam tadi  ke dlm acuan. Biar sebentar dlm 5 minit dan kukus selama 20 minit.



p/s : buat untuk minum petang... sedap!

*******************
my dream.....!
klik SINI
********************

Have a nice day! :)

Sunday, November 22, 2015

Ayam Dan Rebung Masak Lemak Cili Api

Entah bila aku masak hidangan ni.... dah lupa. Check gambar2 kat lappy ada banyak gambar masakan yang belum update. So, aku pilih gambar ni... Yang pasti, dah lama tak makan ayam.

Macam biasa... dah niaga online ni... memang busy.. tapi salenya ciput jer. Tak taulah kenapa. Maybe nak kena kerja lebih kuat lagi... Usaha.... usaha dan  usaha...serts tabah. Juga redha dengan rezeki yang ada. Alhamdulillah!

Dah xde idea nak membebel... kita teruskan resepi....


Bahan2 :
3 keping daging ayam - potong kecil2 
Semangkuk kecil rebung
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Masukkan ayam yg telah dipotong kecil2 dan rebung yg telah dibersihkan   ke dalam periuk bersama bahan tumbuk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan secawan lagi santan pekat. Masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. 

Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.



p/s :  kalau x tahan pedas boleh kurangkan cili api... Hmm.. resepi yang dah biasa buat sebenarnya...


Have a nice day! :)

Sunday, November 15, 2015

Nasi Goreng Untuk Makan Tengahari.....


Ari minggu lah katakann... rasa nak bermalas-malas kat tempat tido jer... hihi. So, menu tengahari ni nasi goreng je lah. Mlm nanti masak yang berat plak. 

Hmmm... tak dpt la nak bermalas2 ... banyak kerja nih,busy2 ngadap pc...  niaga online le kata kan :)

Bahan2 :

2 mangkuk nasi 
2 sudu besar ikan bilis - goreng
1 biji bawang besar - hiris
1 ulas bawang putih - cincang
2 sudu makan cili giling
2 biji telur
4 tangkai kacang panjang
1 sudu makan sos tiram
2 sudu makan kicap
Sedikit minyak masak
gula dan garam secukup rasa

Cara2 :

Tumis bawang besar, bawang putih. Bila dah kekuningan, masukkan cili giling. Goreng sampai agak garing. Lepas tu masukkan sos tiram. Masukkan juga kacang panjang. Biar sedikit masak. 

Masukkan telur dan kacau2kan sebati. Masukkan nasi dan kicap. Kacau rata. Perasakan dengan garam dan gula.  Masukkan ikan bilis goreng. Kacau rata dan sekata... Bila dah siap bolehlah dihidangkan.


p/s : Jom makan..... nyum3!


Have a nice day! :)

Sunday, November 8, 2015

Daging Burger Masak Sambal

Rasanya dah lebih sebulan aku buat masakan nih..... Al kishnya, masakan ni terjadi dari burger yang tak abes dijual. 

Daripada terbuang dalam tong sampah, aku kerjakan burger ni dengan membuang roti dan  sayur .... ambik daging jer.Daging tu aku simpan dalam peti ais dan esoknya buat lauk tengahari. 

Okey jer, anak2 dan hubby cakap sedaplah jugak. Kempen berjimat lah tu... tak membazir...hehe!


Bahan2 :


5 keping daging burger
3 biji bawang merah
2 ulas bawang putih
1 biji bawang besar
2 sudu besar cili giling
1 sudu makan pes asam jawa
Sedikit air
Garam dan gula secukup rasa
minyak masak secukupnya


Cara2 :
Daging burger digoreng sehingga masak dan dpotong 4 bahagian. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar dihiris. 

Tumiskan bahan tumbuk sehingga kekuningan. Masukkan cili giling. Tumis sehingga agak garing dan masukkan sedikit air. Masukkan juga pes asam jawa.

Selepas tu masukkan bawang besar yg telah dihiris. Biarkan mereneh sebentar. Masukkan daging burger yg telah digoreng td. Biarkan ia mendidih sekali lagi.

Perasakan dengan garam dan gula. Dah masak, bolehlah diangkat dan dihidangkan.


p/s : Nak burger daging atau ayam, dua2 pun boleh digunakan....


Have a nice day! :)

Sunday, November 1, 2015

KUIH LOMPANG .... Tak Berhias Kelapa Parut


Kuih lompang ni mudah je nak buat. Cuma kemalasan nak mengeluarkan kukusan dari gerobok tu la. Kelmarin aku merajinkasn diri la jugak. Dah takde bahan nak makan  pepetang tu le..

Gula merah tu aku pakai gula perang... warnanya cair je... so, aku tambah pewarna merah. Tu  la kaler  tu jadi camtu... Tapi  xpe, yang penting rasa...

So... walau kejadiannya tak begitu memuaskan... Dah la takde kelapa parut tapi  sekali ngap, sedap jugak.... Sekali hadap minum petang.... licin!

Bahan A :
1/2 cwn gula pasir
1/2 cwn gula merah
4 cwn air
* Didiihkan dan buat air gula

Bahan B :
1 1/2 cwn tepung beras
1/2 cwn tepung gandum
1/2 sudu kecil air kapur (bancuh dan tapis)
Sedikit kelapa muda diparut dan digaul dgn sedikit garam

Cara cara:
Bancuh tepung dengan air kapur. Tuang air gula yang telah suam ke dalam tepung sambil dikacau rata. Tapis adunan ke dalam bekas.

Didihkan air dalam kukusan. Lumurkan sedikit minyak pada acuan lompang.

Tuang adunan ke dalam acuan kuih lompang sehingga penuh. Kukus selama 25 minit atau sehingga masak.

Dah siap.... Bila dah sejuk, bolehlah dihidangkan.

p/s :  Lain kali nak buat betul2 dan buat cukup segala bahan...tak la togel jer... hihi!


Have a nice day! :)

Monday, October 26, 2015

Char Kuay Teow... Request Dari Anak2....

Musim cuti semester  ni... semua anak ada kat rumah. So, anak2 request nak  makan char kuay teow. Kalau makan kat kedai dah berapa tu. Boleh rabak poket... 

Aku mula mencari kerajinan nak masak ni... Anak2  nak yang berkuah.  Tak jadi masaalah. Paste tu aku  lebihkan sikit airnya. Boleh jadi kuah nanti... hihi

Sedap aje anak2 makan. Bagi markah penuh.... kata diorang.  Bolehlah untuk makan sendiri.... 

Siap sekali jeruk cili hijau tu..... Buat cara yang segera jer....nanti bagi resepi sekali.


Bahan2 :

Untuk paste
200 gm udang ( lebih pun tak pe!!! )
250 ml air
4 ulas bawang putih di ketuk
6 sudu besar sos tiram
6 sudu besar kicap masin
1 kiub pati ikan bilis – saya letak pati ayam...bolehla!
2 sudu kecil garam ( jika sos tiram masin boleh kurangkan 1 sudu )
1 sudu makan gula


Untuk Kuey teow
kuay teow
cili kisar
Isi kerang - ikut banyak mana yang disukai
taugeh dan kucai - ikut sukalah nk taruh banyak mana
telur



Cara buat paste :

Besihkan udang. Asingkan kulit dan kepala udang. Simpankan isi udang utk buat kuay teow. Rebus kulit dan kepala udang. Kisar kulit dan kepala udang tadi, bersama air rebusan tadi, tapis dan ambil stoknya. 

Campurkan stok udang dengan sos tiram, kicap manis, kicap pekat, bawang putih, garam gula dan kiub ikan bilis. Reneh bahan paste tadi hingga agak pekat. Bahan ni boleh simpan dalam peti sejuk supaya tahan lama.  Bila nk masak senang xyah buat paste lagi.

Cara untuk masak Kuey Teow (Resepi utk 1 pinggan) :

Tumis 1 sudu makan cili kisar hingga garing Masukkan 4 sudu besar paste tadi. Masukkan kerang dan udang yang telah direbus tadi. Kemudian masukkkan 1/2 cawan air. Bila kuah mendidih barulah masukkan secekak kuey teow, kucai dan taugeh. Pecahkan 1 biji telur, kacau dan bolehlah di angkat.

 Proses memasak kue teow ni dalam 3-4 minit saja… pastikan api kuat dan pergerakan pantas semasa memasak kuey teow ini!!!. 

Resepi jeruk cili hijau

Bahan :
Cili hijau
Cuka
Gula
Garam
*agak2 je semua bahan ni yer..

Cara :
Potong cili hijau dan rebus dengan sedikit air sehingga bertukar warna. Campurkan bahan2 lain secukup rasa. Agak2 je la. Jangan terlebih masin plak. Dah siap... boleh dimakan bersama char kuay teow.

p/s : Fuyoo .... licin  sepinggan penuh semua...masak dua round...kat kedai tak dapat macam tu..!


Have a nice day! :)

Thursday, October 15, 2015

APAM NASI ENO

Dah lama teringin nak makan apam... walau kemalasan tahap gaban, aku merajinkan diri buat apam ni. Senang jer sebenarnya..... tapi kalau tak malas.... tak menjadi. Godek2 resepi.... cari resepi apam yang bubuh serbuk eno plak. Biar ada rasa manis2 masam sikit. Sedap tuh... 

Jumpa dalam youtube resepi ni. Walau gula dari 1/4 cawan dah taruh 1/2 cawan.... masih kurang manis rasanya. Kalau buat lagi kena tambah gula...... Tapi masih boleh dimakan jugak. Resepi ni dapat sikit je apamnya. Oh yer... air pun aku tambah sebab telalu pekat plak rasanya...

Tapi tu la....kenapa la, apam yang aku buat tak nak mekar tersenyum. Rasanya tak pernah aku buat apam jadi mekar.... entahla kenapa... Dah besarkan api sekuat-kuatnya dan masukkan masa air tengah mendidih. Tak jadi jugakkk...haish!


Bahan2:

1 cawan nasi
11/2 cawan tepung beras
1 cawan air (ditambah 1/2 cawan)
1/4 cawan gula (ditambah 1/4 cawan) 
1 sk yis
1/2 sk eno (habiskan 1 paket)

Cara2 :

Blend nasi, air,gula dan yis bersama-sama. Blend sampai nasi betul2 halus. Lepas tu masukkan bahan yang diblend dalam mangkuk. Maasukkan tepung dan gaul sebati.

Perap selama sekurang2nya 4 jam atau semalaman. Sediakan kukusan. Sapu acuan dengan sedikit minyak. Nanti taklah apam melekat kat acuan. Setelah diperap masukkan eno dan kacau rata. 

Isikan adunan dalam acuan. Kukuslah kuih apam. Pastikan air kukusan betul2 mendidih. Buatlah sehingga habis.

Kukuslah selama 15 hingga 20 minit. Bolehlah diangkat. Boleh dimakan begitu saja atau dengan kelapa parut...



p/s : masak gaya amatur punya.... jadilah!   ^-^ peace!



Have a nice day! :)

Monday, October 5, 2015

Masak Lemak Cili Api Ikan Keli Goreng

Dah lam blog ni x berentry... bukan tak masak.... kemalasan melanda. Bila ada kerajinan sikit, masak kuih kurang menjadi. Hahaha....  Tak dapatlah tunjuk kat sini..... haish!

So, entry masak yang tak semenggah yang ada... gasak la engkau.... Tepek je la kat sini... Apa orang nak kata... ada aku kesah..!

Macam biasa... my hubby suka masak lemak cili api.... dan  anak2 suka ikan keli. Aku plak suka peria yang pahit. Jadilah kombinasi masakan ni....



Bahan2 :


1 biji peria (sederhana besar)  - potong kecil2
3 ekor ikan keli -goreng garing
15  biji cili api - tumbuk
1cm isi kunyit - tumbuk
2 biji bawang merah - tumbuk
1 batang serai - titik sahaja
1 keping asam keping
2 cawan santan pekat.
secawan air
garam dan gula secukup rasa.

Cara2 :

Peria yang  telah dipotong kecil tadi masukkan dalam periuk bersama bahan tumbuk dan serai yang telah dititk. Masukkan secawan santan pekat dan secawan air. 

Bila dah mendidih, masukkan ikan keli yang telah digoreng dan secawan lagi santan pekat. masukkan juga asam keping. Kalau nak lebih kuah boleh tambahkan air lagi.. 

Kacau dan perasakan dengan garam dan gula. Jangan biarkan santan pecah minyak. Kacau sentiasa. Bila telah mendidih sekali lagi bolehlah diangkat.



p/s : Untuk mengurangkan pahit peria rendam peria yang telah dipotong2 dalam air dicampur garam lebih kurang dalam 5 minit....Suka sangat peria nih!



Have a nice day! :)

Wednesday, September 23, 2015

KUIH KASWI

Sehari dua lagi nak raya dah! Biasa la raya haji takde persiapan apa2. Lepas raya baru nak buat rendang. Kalau dapat tulang, boleh buat sup. 

Kelmarin buat kuih kaswi..... ambik dari blog yatie memories lagi. Sedap sangat. terlagi2 memakannya. Akan datang, nak buat lagi. 

Nak resepinyer.... share dari blog sana...... klau nak tengok blog tu, klik sini...



Bahan-bahan :

1 cawan gula
1 cawan gula merah
5 cawan air
1 1/2 cawan tepung gandum
1/2 cawan tepung ubi
1/2 cawan tepung beras (saya tambah 2 s/b lagi)
sedikit garam
3 sudu besar air kapur
1 sudu besar coklat emulco (utk kuih nmpk gelap)
Daun pandan
Loyang atau acuan kuih lompang yang disapukan dengan sedikit minyak masak
Kelapa parut + garam

Cara-cara :

Gunakan 2 cawan air untuk memasak gula pasir, gula merah dan daun pandan. Masak hingga gula larut. Ketepikan.Ayak semua tepung.Tambahkan selebih 3 cawan air ke dalam bancuhan air gula.
Masukkan air kapur.
Masukkan coklat paste. Tapis air gula ke dalam tepung - Gaul rata.Tapis bancuhan tepung untuk mengelakkan dari berketul-ketul.Kacau seketika di atas api yg kecil supaya kelihatan agak pekat tapi jangan sampai bertukar menjadi kanji, sentiasalah di kacau guna whisk dlm 3 minit.

Sapu loyang/acuan dengan minyak masak supaya kuih mudah dikeluarkan.Kukus loyang/acuan dahulu tanpa isi. Tuang bancuhan tepung dalam acuan dan kukus selama 45 minit atau sehingga masak.

Bagi yang mengukus di dalam loyang, kuih akan kelihatan lembik dan berair. Ambil sehelai kitchen tissue dan letakkan di permukaan kuih agar air itu dapat diserap. Sejukkan kuih baru dikeluarkan dari acuan.

Boleh dihidang dengan kelapa parut bercampur sedikit garam yg telah dikukus juga seketika supaya tahan lama.



p/s : Sangat berpuashati dengan kejadiannya....hihi!



Have a nice day! :)

Monday, September 21, 2015

Karipap Rangup

Bukan selalu aku buat kuih.... lebih2 lagi sekarang. Sejak pindah rumah yang sekarang nih... mood buat kuih ke, kek ke dah jadi ke laut perginya....

Almaklum, dapur kat rumah ni kecik bebeno.... Kalau nak membuat kena mengadun kat ruang tamu.... banyak peralatan memasak letak dalam bilik.... nak cari kemain susah lagi....

Tapi ari minggu ritu... tergerak ati nak membuat..... anak2 pun semua dah ada kat rumah balik bercuti.... apalagi, ajak anak2 gotong royong membuat... best gak. Lepas tu gotong royong makan...

Ambik resepi dari blog yatie memories... tapi maaf  tak dapat letak link.. blog tu loading tak abis2.. tak tau kenapa.... dari henpon je amik resepi nih....



Bahan :

500gm tepung gandum
50gm tepung beras
50gm tepung ubi
1sb gula
1sk garam
3 sb marjerin*
1/4 cwn minyak masak*
(*panaskan)
1 cawan air

Cara2

Campurkan kesemua bhn2 kering. Tuangkan minyak panas dan gaul rata. Tuangkan air sedikit2 sehingga membentuk doh lembut. Bahagikan doh kepada bebola kecil. Leperkan dan isi dengan inti kegemaran.Tutup dan kelim kemas2.

Buat sehingga habis. Goreng dengan minyak yang banyak sehingga garing. Angkat dan toskan. Seeloknya goreng dengan api yang sederhana. Kata yatie, karipapni lebih rangup jika digoreng 2 kali. Walau di goreng lagi, karipap ni tetap tak berminyak...

Tapi tak  sempat dah nak goreng lagi dah kena ngap...hehe!

Inti simple (resepi sendiri)

Bahan2

6 biji kentang
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
sedikit halia
1 sb cili giling
2 sb serbuk kari daging
1/4 dari seketul kiub pati ayam
Garam
Gula
Minyak masak
Sedikit air

Cara2

Kentang di dipotong dadu dan direbus dengan sedikit air sehingga empuk. Bawang merah, bawang putih dan halia dicincang halus. 

Tumiskan  bahan yang dicincang sehingga kekuningan. Masukkan cili giling dan serbuk kari. Goreng sehingga naik minyak, jika perlu tambah sikit air. 

Masukkan kentang bersama airnya sekali. Perasakan dengan garam dan gula. Kacau dan goreng sehingga betul2 kering.

Boleh la di buat inti...



p/s : Seronok jugak belajar kelim karipap dengan anak2.... ada aktiviti.....hehe!



Have a nice day! :)

Friday, September 18, 2015

Masak Kicap Lada Hitam Daging Tetel Bersama Kentang

Kemarin... masak lauk daging kicap. Walau resepi simple tapi sedap. Bertambah2 nasi ke pinggan..... Cara masak sama jer dengan telur kicap kegemaran keluarga tu.... Cuma kena rebus daging tetel tu lama iaitu sehingga daging lembut, tidak liat dan boleh dikunyah.....

Agar masak tu tak terasa lama..... Cuci dan rebus dulu daging tetel tu... Sementara tunggu daging lembut buatlah kerja lain untuk memasak.... macam hiris bawang.... kupas kentang dan goreng. Boleh juga buat satu hidangan sayur dan goreng ikan masin.

Dah siap semua... daging tetel pun dah lembut... bolehlah terus memasak hidangan ni plak.... Okeyyy.. kita layan resepi....


Bahan2 :

300g daging tetel
3 biji kentang
1 biji bawang putih
1cm halia
1 biji bawang besar 
1 sudu teh serbuk lada hitam
1 sudu makan cili giling
sedikit pes asam jawa
2 sudu besar kicap 
minyak masak secukupnya
garam dan gula secukup rasa

Cara2 : 

Daging tetel dipotong kecil dan direbus dengan 2 cawan air sehingga daging lembut, tidak liat dan boleh dikunyah. Kalau air kering, tambah air lagi. Kentang dihiris nipis dan digoreng sehingga kekuningan.  

Bawang merah, bawang putih dan halia dihiris dan ditumbuk. Goreng sehingga kekuningan. Masukkan serbuk lada hitam dan cili giling. Tumiskan. Masukkan  pes asam jawa, kicap dan bawang besar. 

Masukkan daging dan airnya sekali. Masukkan juga kentang. Diikuti garam dan gula dan rasakan kesesuaian rasanya. Biar hingga agak pekat.  Sudah siap bolehlah diangkat dan dihidangkan.


p/s : Hidangan iringan, tumis sayur taugeh dan ikan masin goreng.....


Have a nice day! :)

Thursday, September 17, 2015

Seawal 7 Hari Dengan Zizani Secret Soap.... Kulit Cantik Jelita, Meletop Gitteww!!!

Ada masalah kulit.??... Tompok jeragat, kesan parut, tona tidak sekata, kulit kusam, berjerawat, kekeringan kulit dan kesan awal penuaan wajah... rungsingkan...? Macam2 produk dah cuba tapi tak serasi dan tak ada tanda2 nak hilang..... camne nak buat lagi... erk!


Haaaaa...... boleh guna produk ni... ZIZANI SECRET SOAP...menggabungkan rahsia kejelitaan dan kesempurnaan kulit, wajah dan tubuh badan... seawal 7 hari sahaja. Oleh itu, jangan pandang sebelah mata. Buka mata luas-luas..... Bak kata pepatah orang putih tu.. 'Don't Judge The Books By Its Cover'. Belum guna, belum pakai.... belum tahuuuu.....

Baca dulu kelebihan produk ZIZANI SECRET SOAP nih....

1. Membantu mencerahkan tona wajah, parut dan tompok jeragat

2. Membantu mengawal kulit berminyak dan berjerawat

3. Membersih wajah dan badan dengan sempurna tanpa mengeringkan kulit

4. Membekalkan kelembapan semulajadi sepanjang hari tanpa kesan berminyak

5. Membantu mengurangkan kesan penuaan kulit seperti kedutan dan garis halus

6. Membekalkan antioksida yang penting untuk kulit melawan kesan UV matahari

7. Sesuai untuk semua jenis kulit termasuk kulit sensitif

8. Formulasi natural yang unik, tanpa pengelupasan, tanpa paraben dan SLS

Keberkesanannya telah terbukti dengan testimon para  penggunanya tauuuu.... Jangan tak tauuu!

TESTIMONI PENGGUNA





ANTARA TESTIMONIAL LAIN
” Saya dah cuba Sabun zizani ni..mula-mula ingat macam sabun yang lain. Tapi lepas beberapa hari nampak kelainan pada muka. Jerawat dah mula mengecut. Saya amat sarankan pada yang ada masalah jerawat cuba sabun ni ”
~ Kak Seri, Cheras

” Muka saya selalu gelap dan kusam setiap hari. Setelah mencuba sabun ni..nampak perubahan pada muka dah mula cerah..dan sentiasa lembap setiap hari selalunya kering ”
~ Abg Mei, Hulu Langat

Harga??? Murah jerrr.... bukan 100, bukan 80. bukan 50, bukan... bukan.... bukan 30.... bukannnn....
RM29 jer satu.... pos percuma.. mana nak dapat lagi ... 'alah membeli, menang memakai'..tuh!




Sesiapa yang nak jadi stokis, amat di alu-alukan...

Apa tunggu lagi,.... beli dan gunakan ... Selesai masalah kulit, jiwa tenang hati pun senang.... 

DAPATKAN ZIZANI SECRET SOAP SECARA ONLIE DI :

Jadi Pengedar - http://zizanisecret.com/index.php/stokis/

Nak  kulit cantik, ingatlah / gunalah... ZIZANI SECRET SOAP.... walla.!!


Have a nice day! :)

Monday, September 14, 2015

Rendang Ayam Pencen N9

Masak rendang ayam pencen plak lagi ..... Macam biasa, style n9 la... Kalau rendang ayam.... lebih suka ayam pencen, tak mudah lerai isi2 nya.

Tapi nak masak lama sikit, kasi isi dia lembut dulu. Macam cara org buat.... Ada taruh soda bicarbonat, rebus dengan cuka dan macam2 lagi.

Aku buat macam biasa jer.... rebus lama2 dengan bahan2 rencah rendang tuh... Dah kering, taruh santan... masak macam biasa. Hasilnya lembut elok jer ayam tu...  Dah selalu buat dah...!

Nak resepi... layannnn!


Bahan :

1 ekor ayam pencen
4 cawan santan pekat
1 helai kunyit (di koyak)
1 helai daun kunyit (di hiris halus)
4 btg serai (di titik)
1/2 bungkus serbuk kari daging - lagi bagus kalau guna rempah asli yg beli kt kedai di pekan rembau
1 btg kulit kayu manis
3 kuntum bunga lawang
3 keping asam keping - rendang asal rembau x letak so kalau x letak pun boleh
1/2 sudu teh gula - jika suka
garam secukup rasa
semangkuk air

Bahan Kisar:


8 biji bawang merah
6 ulas bawang putih 
3 btg serai
3 inci halia 

1 inci kunyit hidup
1 inci lengkuas 
15 tangkai cili kering & 2 sudu besar ciling giling
15 biji cili api
secubit jintan manis & jintan putih

Cara Membuat:
Ayam di potong kecil2. Masukkan ayam, bahan kisar, serbuk kari, serai titik, daun kunyit, kulit kayu manis, bunga lawang dan semangkuk air. Kacau sampai hampir kering. 


Selepas tu masukkan santan dan asam keping serta garam dan gula.Masak hingga ayam lembut dan kuahnya kering. 

Jika daging ayam belum lembut masukkan secawan air lagi dan kacau sampai kering. Sedia di hidangkan ..... Makan dengan nasi putih, pulut atau lemang...... sedap!




p/s : rendang yang marvelous..... !
Have a nice day! :)

Tuesday, September 8, 2015

Sambal Udang Petai Dan Kesedapannya.....

Udang dan petai memang serasi  bersama bila digandingkan.... Buat sambal atau masak lemak cili api memang terangkat dan menggecurkan air liur. Hari ni nak cerita tentang masakan aku nih... Dah selalu masak juadah tengahari lauk nih....

Resepi senang jer.... buat macam biasa  tapi ada tips2 yang aku nak kongsi untuk menjadikan lauk ni lagi tambah sedap.... Tentulah sambalnya yang terasa segala bahan2nya...


Bahan2 :

2 papan petai 
1/2 kg udang 
2 biji bawang merah
1 ulas bawang putih
2 biji bawang besar
3 sudu makan cili giling
1/2 sudu makan pes asam jawa
Sedikit minyak masak
Garam dan gula secukup rasa

Cara2 :

Petai dibersihkan dan dibelah sedikit. Udang dibersihkan dan dibuang kepalanya. Udang boleh juga digoreng sebentar. Sebelum tu gaul dengan garam dan kunyit. Bawang merah dan bawang putih ditumbuk lumat. Bawang besar di mayang. 

Tumis bahan tumbuk dan petai. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Goreng sampai wangi. Masukkan pes asam jawa, bawang besar dan udang. Masukkan juga sedikit air. Tumis sampai pecah minyak. Perasakan dengan garam dan gula. 

Selepas tu bolehlah diangkat dan dihidangkan.


Tips untuk sambal yang sedap

1. Sambal direnih agak lama dengan api kecil sehingga berwarna gelap. Kalau masih warna kemerahan tu kengkadang baunya macam rumput baru dipotong. Walau bubuh  banyak cili, kepedasannya tak begitu terasa sebab dah digoreng lama... 
2. Gula di bubuh agak banyak sehingga terasa kemanisannya, tapi janganlah terlalu manis macam nak buat air pulak.
3. Bawang besar pun kalau boleh banyakkan sikit, baru la sedap..

p/s : Gerenti sedap.... gittew!


Have a nice day! :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...