Just Klik!

trendy.... beauty..... anggun.....!

Blog Santai-santai jerrrrrrrr..........!

Friday, January 16, 2015

Ikan Senangin Masak Kari....lorr!

Berpeluh2 balik kerja malam2 menyiapkan masakan nih... Walau penat tapi puashati dapat menyiapkan makanan untuk  keluargaku ini. Makan malam ramai2 sambil berbual mesra...Senang hati bila anak2 puji, sedap katanya...hihi...!

Sebenarnya jarang aku masak ikan senangin ni... yang biasa aku masak selalunya ikan cencaru, tongkol, kembung dan selar je... hurm, tak biasalah makan ikan2 yang mahal ni... maklum nak jaga kewangan. Tapi sekali-sekala tak apalah.

So, kita teruskan... layannn!!!


Bahan2 :

3 ekor ikan senangin
5 biji bendi
1 biji tomato 
2 biji bawang merah 
1 ulas bawang putih
1 cm halia
2 sudu makan cili giling 
1 pkt kecil serbuk kari
1 sudu makan pes asam jawa
2 cawan air
2 cawan santan pekat
minyak secukupnya
gula dan garam secukup rasa
sedikit daun kari

Cara : 

Ikan senangin  dibersihkan dan dipotong2.  Bendi dipotong pangkal  dan hujung. Tomato dipotong baji. Bawang merah, bawang putih dan halia ditumbuk lumat bersama. 

Tumiskan bahan tumbuk bersama daun kari. Bila dah kekuningan masukkan cili giling. Tumis sampai agak garing. Masukkan pes asam jawa dan secawan air. Masukkan serbuk kari sekali. 

Tumis bahan2 sampai garing. Lepas tu masukkan 1 cawan air dan 1 cawan santan. Masukkan juga bendi dan ikan senangin. Masak sampai mendidih. lepas tu masukkan 1 cawan santan lagi. 

Perasakan juga dengan garam dan gula. Biarkan mendidih sekali lagi dan masukkan tomato sekejap. Bolehlah diangkat dan dihidangkan.


p/s :  Masakan biasa yang rasanya luarbiasa, bila masak dengan penuh kasih sayang dan makan beramai2..... lorr!


Have a nice day! :)

2 comments:

nadiah hanum said...

Setuju...masakan paling sedap ialah yg dimasak dgn kasih sayang

Noor Akma said...

Itula pasal.. penat lelah memasak hilang bila tengok anak2 n hubby berselera makan. Apapun thanks for your comment.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...