Just Klik!

Friday, January 2, 2015

Moist Chocolate Cake, Sambut Tahun Baru.....

Tahun baru dah menjelma...xde rasa apa2. Macam mimpi jelah, tahun dah bertukar. Yang pasti hidup perlu diteruskan... walau apapun cabarannya... huhu..!

Termenung sana sini mengenangkan pencapaian tahun lepas yang entah apa2 tu... nak menyedapkan hati dan jiwa..... maka terhasil lah sebiji kek coklat kegemaran anak2....

So... kepala pun dah pening dengan macam2 hal, sebelum mood terbantut kita layan jelah resepi kek ni....!

Pernah buat kek ni dulu.... klik sini.

Bahan2 :

4 biji telur
1 tin susu cair
1 sdt esen vanila
1 1/2 ketul butter
2 cawan gula halus
1 cawan serbuk koko
2 cawan tepung gandum
1sdt baking powder
1 sdt soda bikarbonat

Cara:


Masukkan butter dlm periuk.. cairkan.. guna api sederhana.. Kemudian masukkan susu cair.. kacau sebati.. Pastu masukkan gula kastor pulak.. kacau lg.. Masukkan esen vanilla. kacau kesemuanya biar sebati dan tutup api.. pindahkan adunan ke dalam bekas lain atau pun guna je periuk tu pun boleh..


Sementara tu, dlm bekas lain lak sila pukul telor ayam tu guna whisker.. pukul agak2 kembang aje .. takyah nak beriya2 sgt pukulnya.. hehehe.. Kemudian, tuang sikit demi sedikit ke dalam adunan td.. kacau sebati..

Pastu lak baru masukkan bhn2 yg di ayak td ( tepung + serbuk koko + soda bikarbonat + baking powder ).. Masuk sikitt demi sikit... gaul sampai semua adunan sebati.. Pastu masukkan adunan ke dalam loyang..

Masuk paras stgh dr loyang je tau sbb kek ni naik tinggi.. sblm tu jgn lupa griss kan loyang dgn butter.. kang melekat kang kek tu kalo loyang tak di griss.. Tutup dgn aluminium foil utk elak kek terkena titisan air dr pengukus.. tak pun balut je penutup pengukus tu dgn kain..

Kukus kek sampai masak.. aku kukus dlm sejam je kot dgn api yg sederhana.. maksudnya api tak besar sgt dan tak kecik sgt..

Make sure pengukus di panaskan dulu sblm masukkan adunan kek td.. air dlm periuk kukusan pun jgn sikit sgt, kang kering lak sblm kek tu sempat masak.. paham ehh..

Dah siap... sejukkan... boleh gak dihias ikut citarasa dgn krim atau coklat cair... ikut kreativiti masing2... 


p/s : Setakat ni jelah yg boleh dibuat....curah coklat cair tabur rainbow rice..cantik gak...hehe!


Have a nice day! :)

0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...